LÆR AT SPOTTE PHISHING

Din virksomhed kan blive udsat for svindel, det er derfor vigtigt, at du og dine medarbejdere ved hvilke kendetegn, der er gældende ved phishing. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Hvad er phishing?

Phishing er et forholdsvist nyt begreb og stammer fra det engelske ord fishing, da man ’’fisker’’ information ud af en person. Phishing er bedrageri, hvor ofret lokkes til at udlevere personfølsomme oplysninger via mail, sms eller telefonopkald.

Hvis du gerne vil undgå denne form for svindel, kan du og dine medarbejdere med fordel blive bedre til at gennemskue, hvornår der er tale om bedrageri.

Kendetegn ved phishing

En phishing mail eller sms, indeholder ofte flere kendetegn, hvorved det er muligt for dig at spotte svindel. Nedenfor har vi listet nogle af de ting, du skal være opmærksom på.

Afsender

Den mail eller sms du modtager, vil ofte være afsendt fra en person, en myndighed eller en virksomhed du har tillid til:

  • bank
  • kreditkortselskab
  • onlinebutik
  • SKAT
  • ukendt afsender.

Modtager

Alle vil i princippet kunne blive udsat for svindel, så længe du har en mailadresse og en mobiltelefon. Virksomheder har i dag begge dele, og det er derfor vigtigt, at du som virksomhedsejer altid er opmærksom.

Formålet 

Du vil næsten altid blive bedt om at besvare en mail eller sms med fortrolige oplysninger. Du kan også blive bedt om at gå til et websted, hvor du skal indtaste oplysninger. Svindlere går ofte efter:

  • adgangskoder fx NemID 
  • cpr-nummer
  • kontonummer
  • kortnummer. 

Du kan også blive mødt med en påstand om, at der er sket noget på din konto, og banken derfor har behov for at få oplyst din adgangskode eller at du uploader et billede af dit NemID.

Svindlere kan også bede dig om at logge ind på en hjemmeside, som til forveksling ligner din bank. Falske websider er ofte brugt, når en svindler forsøger at lokke oplysninger ud af ofrene.

Mulighederne for phishing er mange og ofte kan indholdet virke truende, fx at det haster og skal nås inden for en bestemt tidsperiode.

Udformning af mail/sms eller webside

Udseende og sprog er en af de måder, hvorpå det ofte er nemt at gennemskue phishing. Du skal derfor være opmærksom på dette:

  • stavefejl
  • dårlig dansk
  • ingen anvendelse af æ, ø og å
  • fejl i dit navn 
  • dårlig grafik. ​

Sådan undgår du phishing

Sætter du dig grundigt ind i, hvordan du spotter en falsk mail, sms eller webside, så kan du undgå at blive snydt:

  • Du bør vide, hvordan din bank eller andre myndigheder normalt kommunikerer med dig. 
  • Hvis du handler på nettet, så er det vigtigt, at du har tillid til webstedet. 
  • Besvar eller åbn aldrig noget som du ikke har tillid til. Når du først har gjort det, så ved afsender at din mail er aktiv, og du vil modtage flere phishing mails. 
  • Husk de forsøger at lokke dig! Er et tilbud for godt til at være sandt, så er det ofte fup.
  • Du kan installere et spamfilter på din mail, så du undgår spam.
  • Hvis du tilmelder dig mange nyhedsbreve og konkurrencer m.m. så opret en separat mail til dette, da det ofte er her, svindlerene får fat i din mail adresse.

Forsikre dig mod hacking

Sikrer dig it-eksperthjælp 24/7, hvis du bliver du udsat for hackerangreb.

Udover at dække omkostninger til it-eksperterne, dækker den også tabt omsætning og omkostninger til rekonstruktion af filer og få it-systemerne op og køre igen.

Cyberforsikring - få mere information og indhent tilbud.