Dækning i forbindelse med Corona-virus

Vi modtager mange opkald i øjeblikket. For at vi kan hjælpe de kunder, der har det største behov for hjælp i øjeblikket, beder vi dig om kun at ringe til os, hvis du har planlagt afrejse inden for de næste 3 dage.

Hvis du har behov for at afbestille din rejse, benyt i stedet vores online skadeanmeldelse til at anmelde din skade/situation. Du kan se nedenfor, hvilken dokumentation du skal sende sammen med din anmeldelse. Vi kontakter dig, når vi har behandlet din skade.

Opdatering af rejsevejledninger

Udenrigsministeriet opdaterer hver torsdag deres rejsevejledninger. Det betyder, at der kan ske ændringer fra uge til uge og beder vi dig om løbende at holde dig opdateret med Udenrigsministeriets rejsevejledninger, som du kan finde her. 

 Udenrigsministeriet har den 6. august kl. 16:00 ændret rejsevejledningen for Spanien, og fraråder nu alle ikke-nødvendige rejse til landet.

 For rejsende, der allerede befinder sig i Spanien, er den danske holdning, at:

  • Man rejser hjem som planlagt
  • Der ikke sker påbud om at gå i karantæne ved hjemkomst
  • Man opfordres til at blive testet efter hjemkomst

 Rejser til et grønt eller gult område/land

  • Rejseforsikringen dækker på rejsen som normalt. Forsikringen dækker også hvis du bliver syg med Corona. Du kan læse, hvad din forsikring dækker her.
  • Rejseforsikringen dækker ikke afbestilling af din rejse med henvisning til Corona/Covid-19 eller fordi du ikke har lyst til at rejse eller er utryg ved at rejse.

Rejser til et orange område/land

  • Rejseforsikringen dækker ikke skader som direkte, eller indirekte relatere sig til Covid-19/Corona. Fx lægebehandling, hospitalsindlæggelse, karantæne, hjemtransport, flyforsinkelse mv.
  • Rejseforsikringen dækker afbestilling af din rejse, hvis rejsen er købt før Udenrigsministeriet ændrede rejsevejledning til orange.

 

Vil du afbestille din rejse til et orange land/område?

Vi kan tidligst tage stilling til, om afbestilling af rejsen er dækket når der er 3 dage til din planlagte afrejse, da rejsevejledningerne ændrer sig. Udenrigsministeriet skal stadig fraråde ikke-nødvendige rejser til dit rejsemål på afrejsetidspunktet.

  • Afvent at din rejsearrangør eller flyselskab kontakter dig, hvis de aflyser din rejse.
  • Kontakt din rejsearrangør eller flyselskab for refusion, hvis ikke de har kontaktet dig. Hvis du får afslag på refusion, skal du få det dokumenteret på skrift. Også ved delvis refusion.
  • Benyt vores online skadeanmeldelse til at anmelde din afbestilling.
  • Det er et krav for dækning, at du har bestilt og betalt din rejse og forsikring inden Udenrigsministeriet ændrede deres rejsevejledninger til Orange/Rød.

Pakkerejser

Har du købt en pakkerejse (rejser med flere ydelser fx hotel og fly eller hotel og billeje) og ønsker at afbestille fordi landet/området er orange, har du ret til at få hele beløbet refunderet af din rejsearrangør i henhold til Lov om pakkerejser. Har du købt rejsen hos en formidler, fx en hjemmeside der formidler rejser for et rejsebureau, har du samme rettigheder.

Du skal derfor kontakte det rejsebureau, rejseselskab eller formidler, hvor du har købt pakkerejsen, for at få refunderet din rejse.

Senest opdateret d. 6. August 2020

Ofte stillede spørgsmål og svar