Dækning i forbindelse med Corona-virus

Information in English

Er du i udlandet og skal hjem nu?

Udenrigsministeriet opfordrer nu alle danskere, der befinder sig i udlandet til at komme hjem, hurtigst muligt.

Kontakt din rejsearrangør eller dit flyselskab for at få information om, hvordan du kommer hjem, og følg de lokale myndigheders instruktioner. Retningslinjerne ændrer sig løbende.

Hvis din rejsearrangør eller dit flyselskab ikke kan hjælpe dig, så kontakt os på  +45 70 13 13 34.

Forsikringen udbetaler ikke feriekompensation eller erstatningsrejse i forbindelse med Udenrigsministeriets anbefaling om hjemrejse.

Bemærk venligst, at det er en forudsætning for erstatning fra forsikringen, at du følger myndighedernes anbefalinger.

Udenrigsministeriet anbefaler, at du tilmelder dig Udenrigsministeriets Danskerliste og opfordrer dig til, at kontakte nærmeste ambassade eller konsulat, hvis du har brug for hjælp.

Vil du afbestille din rejse?

Har du planlagt en rejse indtil den 13. april 2020 så skal du gøre følgende: 

  • Afvent: Din rejsearrangør eller flyselskab vil kontakte dig, hvis de aflyser din rejse.
  • Kontakt din rejsearrangør eller flyselskab for ombooking eller refusion, hvis ikke de har kontaktet dig. Hvis du får afslag på ombooking eller refusion, skal du få det dokumenteret på skrift. Også ved delvis refusion.
  • Når der er 3 døgn eller mindre til din planlagte afrejse kan du anmelde dit krav. Du skal sende dokumentationen fra rejsearrangøren, flyselskabet, hotellet mv. sammen med din anmeldelse.

Benyt vores online skadeanmeldelse til at anmelde din afbestilling.

Rejser i Danmark

Hvis der er afbestillingsdækning på din rejseforsikring dækker vi afbestilling af rejser i Danmark som normalt, fx hvis du bliver akut syg eller kommer til skade.

Vi dækker ikke afbestilling som følge af frygt for Coronasmitte eller hvis ferien ikke kan gennemføres pga. myndighedernes anbefalinger om socialt samvær.

Særligt om pakkerejser

Har du købt en pakkerejse (rejser med flere ydelser fx hotel og fly eller hotel og billeje) og ønsker at afbestille pga. Udenrigsministeriets ændring af rejsevejledningerne, har du ret til at få hele beløbet refunderet af din rejsearrangør i henhold til Lov om pakkerejser. Har du købt rejsen hos en formidler, fx en hjemmeside der formidler rejser for et rejsebureau, har du samme rettigheder.

Du skal derfor kontakte det rejsebureau, rejseselskab eller formidler, hvor du har købt pakkerejsen, for at få refunderet din rejse.

Der er en hjælpepakke på vej

Regeringen har vedtaget en hjælpepakke, som betyder, at rejsebureauerne kan refundere deres kunder for pakkerejserne, uden at bureauerne går konkurs. Rejsegarantifonden administrere denne hjælpepakke og de arbejder i øjeblikket med at finde ud af hvordan det skal foregå i praksis.

Vi beder dig derfor have tålmodighed, indtil du får nærmere information fra dit rejsebureau.

Har du kun betalt depositum

Hvis du kun har betalt depositum for din rejse og skal betale restbeløbet inden for de næste 3 dage, så kontakt os på 70 13 13 34. Såfremt der er længere end 3 dage til du skal betale restbeløbet,  bedes du venligst vente med at kontakte os.

Bemærk:

Vi modtager mange opkald i øjeblikket og henstiller til, at du kun ringer til os, hvis du allerede befinder dig i udlandet eller har planlagt afrejse inden for de næste 3 dage.

Benyt i stedet vores online skadeanmeldelse til at anmelde din skade/situation.

Senest opdateret d. 25.marts 2020

Ofte stillede spørgsmål og svar