Dækning i forbindelse med Corona-virus og strejke

Flere lande har stadig stramme Corona-krav og -regler for rejsende.

Selvom rejsevejledningerne som udgangspunkt ikke længere tager højde for Corona, skal du være opmærksom på, at mange lande/områder stadig er ramt af COVID-19 og har indrejserestriktioner i større eller mindre grad.

Herunder kan du læse mere om, hvad du skal være opmærksom på i forhold til rejseforsikring.

Dækning i forbindelse med strejke.

Der er i øjeblikket flere luftfartsselskaber, hvor der er risiko for at personalet strejker. Dette har store konsekvenser for sommerens rejser.

Rejseforsikringen dækker ikke forsinkelse eller aflysning som følge af strejke.

Hvis du bliver berørt af strejken, skal du kontakte dit flyselskab eller rejseudbyder. Du kan få gode råd og information omkring dine rettigheder hos Forbrugerstyrelsen.

https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/fly-og-strejker/fly-og-strejker/

Generelt om rejseforsikringen

Hvis du bliver syg med Corona under din rejse, dækker rejseforsikringen på samme måde som ved enhver anden sygdom. Forsikringen dækker også, hvis du ikke kan få lov at rejse hjem pga. karantæne og hvis du har ekstra udgifter til mad og overnatning med de beløb som fremgår af dine vilkår.

Hvis Udenrigsministeriet fraråder alle unødvendige rejser til dit rejsemål, vil forsikringen ikke dække skader opstået på rejsen som følge af Corona.

Afbestilling af din rejse vil være dækket, hvis rejsen er købt mens destinationen var grøn eller gul og Udenrigsministeriet stadig fraråder alle ikke nødvendige rejser 3 dage før afrejse.

Følg myndighedernes retningslinjer, når du køber din rejse, og når du rejser

Vi anbefaler, at du altid overholder Udenrigsministeriets rejsevejledninger og de lokale myndighedernes retningslinjer. Disse kan ændre sig med kort varsel, så det er vigtigt at du holder dig opdateret både inden og under din rejse.

Inden du køber rejse/inden du rejser, skal du altid huske at

  • tjekke sikkerhedsniveauet på dit rejsemål i Udenrigsministeriets rejsevejledning,
  • tjekke rejsemålets indrejseregler og restriktioner på ambassadens hjemmeside samt
  • orientere dig om COVID-19 situationen på din rejsedestination.


Det er dit eget ansvar at holde dig opdateret om regler og rejserestriktioner. Forsikringen dækker f.eks. ikke, hvis du bliver afvist af flyselskabet eller ved indrejse til et land, fordi du ikke opfylder landets krav om COVID-19-test eller om vaccination, medmindre du ikke er vaccineret af medicinske årsager.

Aktuelt om afbestilling

Rejseforsikringen er indtil 31. december 2023 udvidet med følgende dækninger:

Forsikringen dækker afbestilling op til den forsikringssum, som fremgår af din forsikringen, hvis.

  • Rejsedestinationen har krav om negativ Covid-19 test (PCR eller antigen-test) og kortholder eller kortholders medrejsende ægtefælle/samlever og børn under 24 år tester positiv mindre end 72 timer før afrejse.
  • Der er indføres krav om karantæne på destinationen efter bestilling af rejsen og kravet stadig er gældende 72 timer før afrejse.
  • Der er indføres indrejseforbud for danske rejsende til destinationen efter bestilling af rejsen og kravet stadig er gældende 72 timer før afrejse.

Forsikringens generelle bestemmelser og øvrige vilkår er gældende for ovennævnte udvidelse.