Spørgsmål og svar

Find svar på de oftest stillede spørgsmål nedenfor. Får du ikke svar på dit spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os.

Bil

Jeg har solgt min bil. Hvordan forholder jeg mig?

-

Normalt har den nye ejer 21 dage til at omregistrere bilen, og når dette er sket, får vi besked fra SKAT og lukker derefter din forsikring ned pr. den dato, den nye ejer har omregistreret bilen.
Har du penge til gode hos os, modtager du pengene via din NEM-konto.

Hvornår kan jeg forvente at modtage policen på min bilforsikring?

-

Omkring den 20. i måneden, lige inden din bilforsikring starter hos os, får vi besked fra SKAT, og kan derefter lave en police til dig. Starter din bilforsikring fx den 1. juli 2016, modtager vi besked fra SKAT omkring den 20. juni 2016, hvorefter vi laver policen og sender den til dig.

Skal jeg bruge forsikringsbevis til at omregistrere min bil?

-

Du behøver ikke længere et forsikringsbevis for at omregistrere din bil, du skal blot henvende dig direkte hos SKAT, en bilforhandler eller en synshal.

Hvorfor har jeg ikke If Autohjælp på min kaskoforsikring?

-

Har du købt din kaskobilforsikring hos os efter 25. oktober 2014, har du automatisk If Autohjælp, medmindre forsikringen er købt via bilbasen.dk, dba.dk, junoforsikring.dk eller guloggratis.dk.

Er din kaskoforsikring købt før den 25. oktober 2014, kan du tilkøbe If Autohjælp eller du kan udvide forsikring med Udvidet If Vejhjælp.

Læs mere om If Autohjælp ​​

Kan jeg flytte min optjente anciennitet til jer?

-

Selvfølgelig kan du bruge den bonus, du har optjent i et andet forsikringsselskab, hos os. Du skal blot oplyse hvilket forsikringsselskab du har optjent bonus i og hvad policenummer bilforsikringen har.

Hvis du i en periode på over 1 år ikke har haft bilforsikring, mister du 1 års bonus pr. år du ikke har haft bilforsikring.

Kan jeg få fastpræmie på min bilforsikring?

-

​Ja, hvis du har en kaskoforsikring, kan du få fastpræmie, hvis du opfylder disse forudsætninger:
• Du skal være fyldt 30 år
• Du skal have været elitebilist i min. 3 år
• Du skal have en If Aftale
• Din bil skal have startspærre.

 

 

Min forrude er beskadiget - hvad skal jeg gøre?

Månedsbetaling

Hvorfor er 1. bilopkrævning på månedsbetaling højere end aftalt?

-

​Bilforsikringen bliver først udstedt, når vi har modtaget besked fra SKAT, hvorefter vi laver din police færdig, og tilmelder den Betalingsservice.

Dette betyder, at vi ved første betaling opkræver med tilbagevirkende kraft fra den dato, bilen er indregistreret hos os. Stempel og portogebyr trækkes også fra den første måned, så den første trækning vil altid være højere end de øvrige måneder.

Jeg har modtaget et girokort, selvom jeg er tilmeldt månedsbetaling?

-

Hvis vores månedlige opkrævning afvises af dig eller din bank, så sender vi i stedet et girokort.
Det er vigtigt for at opretholde aftalen om månedsbetaling, at du betaler girokortet med det samme du modtager det.

Hvis girokortet ikke betales, vil aftalen om månedsbetaling blive annulleret og kan først oprettes igen næste gang forsikringen forfalder.

Hvorfor modtager jeg et girokort på min samlevers forsikring?

-

​Hvis din samlever ikke står på bankkontoen, så afviser banken tilmeldingen til Betalingsservice. Du skal derfor selv tilmelde girokortet til Betalingsservice uden at betale den. Derefter bedes I kontakte os, så vi kan få ændre forsikringen til månedsbetaling.

Hvordan tilmelder jeg mig månedsbetaling?

-

​Du kan bestille månedsbetaling under Selvbetjening her på if.dk eller kontakte vores Kundecenter.
Vi har brug for dit reg. nr. og kontonummer på den bankkonto, som forsikringerne skal betales fra.

Vær opmærksom på, at navnet på bankkontoindehaveren skal være det samme navn, som dét dine forsikringer er oprettet i. Er der flere navne på forsikringerne, skal samtlige navne også fremgå på bankkontoen.

Diverse

Hvorfor fremgår min samlevers ulykkesforsikring ikke af forsikringsoversigten?

-

​Dig og din samlever har hver jeres kundenummer hos os. Ulykkesforsikringen er ikke en fælles forsikring og derfor fremgår den ikke af din forsikringsoversigt. Du kan bestille en oversigt i din samlevers navn, hvor forsikringen vil fremgå. 

Hvorfor har jeg ikke fået policen på min personforsikring endnu?

-

​Vores Helbredsafdeling behandler din helbredserklæring og der er en generel efterbehandlingstid på personforsikringer. Du er selvfølgelig dækket på ulykkesdelen pr. den aftalte dato, også selvom du ikke har en police. Når din sag er færdigbehandlet, sender vi din police. Læs mere om behandling af helbredserklæring.

Hvorfor må andre ikke kontakte jer uden en fuldmagt?

-

​Som forsikringsselskab er vi pålagt en række juridiske krav, bl.a. at vi ikke må udtale os til andre end forsikringstager. Det sikrer, at ingen kan misbruge dit navn og CPR-nummer, hvis de henvender sig til os uden din accept. 

Hvad skal en fuldmagt indeholde?

-

Fuldmagten skal indeholde:
• Dit navn og CPR-nummer
• Navn og CPR-nummer på den, som du giver fuldmagten til
• Det, du giver fuldmagt til
• Dato og om fuldmagten kun gælder en enkelt begivenhed eller om den også gælder ved fremadrettet kontakt. 

Du kan også anvende denne skabelon

Kræver andre forsikringsselskaber også en fuldmagt?

-

​Ja, alle forsikrings- og pensionsselskaber er underlagt de samme regler.

Hvorfor skal jeg opsige/ændre min forsikring skriftligt?

-

​Det er især for at sikre dig som forsikringstager, således at ændringer og opsigelse af forsikringer kan dokumenteres. Fx hvis du skal have penge tilbage, og så vi kan sikre dig mod misbrug af dit navn og CPR-nummer.

Hvad koster det mig at opsige mine forsikringer?

-

​Læs alt om vores opsigelsesregler og gebyrer.

Hvem er omfattet af min Rejseforsikring?

-

​Du og resten af husstanden er omfattet af rejseforsikringen.
Har du eller en anden i husstanden ugifte udeboende børn under 21 år, er de også omfattet af forsikringen, hvis de bor alene. Har du delebørn, er de også dækket, når de rejser sammen med dig.


Læs mere om vores rejseforsikring.