1. Anmeld skade
Det vigtigste ved en forsikring er det, der sker efter skaden er sket. Det er først der, det viser sig hvad du har betalt for og hvad din forsikring er værd.

  • Anmeld når det passer dig

    Du kan indsende din skadeanmeldelse døgnet rundt, hele året.

  • Hurtig tilbagemelding

    Du modtager en bekræftelse på din skadeanmeldelse, så snart vi har modtaget den.

  • Vi kontakter dig

    Du hører fra os senest, den efterfølgende hverdag. ​

Sådan anmelder du

  • Udfyld skadeanmeldelsen online.

  • Du modtager en bekræftelse på mail som kvittering på at vi har modtaget din anmeldelse.

NB! Hvis du er mere end 2 timer om at udfylde anmeldelsen, afbrydes forbindelsen og du må så udfylde skadeanmeldelsen på ny.

Husk kvitteringer og fotos

Når skaden er sket, er det vigtigt at du kan dokumentere eller sandsynliggøre, at du har haft de beskadigede eller stjålne ting. Det kan du gøre ved at gemme kvitteringer for alle nyere ting.

Du kan også bruge fotografier som dokumentation.

Det er altid klogt at fotografere effekter som fx guld & sølv, malerier, ægte tæpper, våben, og andre særlige værdifulde indbogenstande samt at gemme købskvitteringerne på dem.

Cykeltyveri

Ved cykeltyverier er der særlige krav til dokumentation.

Du skal oplyse cyklens stelnummer og cyklen skal være forsynet med en fastmonteret lås, der er godkendt af Dansk Varefakta Nævn.

Gem altid låsebeviset så du kan sende det til os, hvis du bliver bedt om det.

Alle cykeltyverier skal anmeldes til politiet.​​

Akut skade?

Ved akutte skader, som kræver øjeblikkelig handling, kan du ringe til os på
telefon 70 12 12 12 hele døgnet, så hjælper vi dig med det samme.

Skade i udlandet

Er du udsat for en skade i udlandet, er der nogle ting, som er vigtige at tænke over. ​​​​​​​​​​​​

Tyveri

Anmeld tyveriet til politiet på stedet.

Personskade

Ved behov for akut hjælp i udlandet kan du få hjælp af SOS International døgnet rundt.

Sammenstød mellem biler i udlandet

De fleste europæiske lande har samme fremgangsmåde ved anmeldelse af skade:

  • Underskriv erklæringen sammen med modparten
  • Indtast den anden parts navn, adresse, registrerings-, forsikrings-og forsikrings-nummer
  • Noter oplysninger om eventuelle vidner
  • Tegn en skitse af ulykkesstedet og tag gerne fotografier, der viser skader på køretøjer og også for eksempel sigtbarhedsforholdet på ulykkesstedet.
​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

If Autohjælp

Har du brug for assistance fra If Autohjælp?

Vores medarbejdere sidder klar til, at hjælpe dig videre i trafikken døgnet rundt.

Kontakt If Autohjælp på: +45 70 12 12 42

​Et stærkt samarbejde

If Autohjælp udbydes af If Skadeforsikring i samarbejde med SOS Dansk Autohjælp.



Påkørsel af dyr

Husk at

Kontakte Dyrenes Vagtcentral på stedet, umiddelbart i forbindelse med uheldet.

Det er vigtigt for dyret men det er også vigtigt for dig. Især hvis din bilforsikring har en særlig dækning for påkørsel af dyr.

Vejdirektoratet vil sørge for at koordinere en indsats i samarbejde med Falck og vil sørge for at få fundet og behandlet, eller aflivet det tilskadekomne dyr, afhængig af situationen. ​

Har du Kasko Plus?

En dyrepåkørsel kan give store skader. Kommer du til at påkøre et større pattedyr, har Kasko Plus en særlig friskadedækning med en selvrisikoreduktion på 3.000 kr. Dækningen fritager dig samtidig for fald i trin og dermed prisregulering i forbindelse med denne type skade.

Eksempler på større pattedyr er ræve, hunde, råvildt eller andre større dyr. Påkørsel af fugle er ikke dækningsberettiget.

Skader på dyr skal på stedet meldes til Vejdirektoratets trafikinformationscenter.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
Kontakt

Ved påkørsel af dyr kontakt Dyrenes Vagtcentral på telefon: 18 12.

Er dyret dødt kontakt Falck på telefon:
70 10 20 30. 

​​

Efter skaden på min bil

​​Har du haft en skade på din Bilforsikring, kan det være at din bilforsikring ændrer sig efter skaden. Det afhænger af hvilken type Bilforsikring du har. Her kan du se, hvad der sker med din bilforsikring.​​

Retshjælp

I samråd med Advokatsamfundet og Danske Advokater har Forsikring & Pension udarbejdet en elektronisk anmeldelsesblanket til brug for anmeldelse af en tvist under den private retshjælpsforsikring.

​Læs mere om hvordan du anmoder om retshjælp på Forsikring & Pensions hjemmeside​.​​

NemKonto

Vi har gjort det nemt for dig, når du skal have penge fra os. Med en NemKonto aftale overfører vi udbetalinger til dig direkte til din NemKonto i stedet for at sende en check på beløbet. ​​​​​​

Alle har en NemKonto

NemKonto er den bankkonto, som det offentlige anvender, når de udbetaler penge til borgere, virksomheder og foreninger.

Fremover vil du altså også få eventuelle udbetalinger fra If sat direkte ind på kontoen. Selvom du allerede har en NemKonto, kan der godt være spørgsmål om kontoen, som du gerne vil have svar på.

Spørgsmål og svar omkring NemKonto

Vi har her samlet de typiske spørgsmål og svar omkring udbetaling via NemKonto her​.​
​​​​

Klagemuligheder

Vores mål er at have markedets mest tilfredse kunder. Det sker nogle gange, at kundens opfattelse af sagen er anderledes end vores. Men selvom du er utilfreds skal det være enkelt at være kunde hos os.​ Sådan klager du​​​​​​​​​​​​:
​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

1. Kontakt din sagsbehandler

Start altid med at kontakte den sagsbehandler, som har behandlet din sag. Ofte vil sagen blive løst allerede her.

Hvis vi ikke kan blive enige, har du flere muligheder for at gå videre med sagen - uden beregning, naturligvis.​


2. Kontakt Kundeombudet

Hvis du og sagsbehandleren ikke kan blive enige, kan du henvende dig til Kundeombudet. 

Her kan du få hjælp med undersøgelse og vurdering af både sagens håndtering og erstatningen. 

Kundeombudet behandler normalt din sag inden for 14 dage.

Send en mail til Kundeombudet

Læs mere om Kundeombudet​​​​​


3. Kontakt Kundepanelet

Hvis du og Kundeombudet ikke er enige, kan du i de fleste tilfælde lade Kundepanelet vurdere din sag. 

Kundepanelet består af repræsentanter for både kunderne og os. 

Normalt mødes Kundepanelet hver anden måned for at behandle eventuelle sager.

Læs mere om Kundepanelet​​​​​


4. Har du kontaktet os, men er stadig ikke tilfreds?

Hvis du efter at have kontaktet os, stadig ikke er tilfreds med udfaldet, kan du som privatkunde gå videre til Ankenævnet for Forsikring.

Ankenævnet for Forsikring
Anker Heegaards Gade 2
1572 København V
ankeforsikring.dk
33 15 89 00

En klage til Ankenævnet skal indsendes på et særligt klageskema, som du kan få hos os eller Ankenævnet.

Det koster et mindre gebyr at klage. Du får dog gebyret tilbagebetalt, hvis du får helt eller delvis medhold i klagen eller nævnet afviser at behandle klagen.

EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her - EU-kommisionens klageportal. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores mailadresse: kundeombud@if.dk.

Du kan både som privat- og erhvervskunde gå videre til domstolene. Du kan søge råd og vejledning hos Forsikringsoplysningen på telefon: 41 91 91 91. ​


If og forsikringssvindel

Hos If tror vi på vores kunder, og vi giver dem en god og retfærdig behandling. I forsikring gælder fællesskabsprincippet, at mange har forsikringer, så de få, der kommer ud for en ulykke eller en skade, kan få hjælp. Det giver økonomisk sikkerhed for dig som kunde.

  1. Anmeld skade