Hvorfor skal du markedsføre på de sociale medier?
Digital markedsføring eller online markedsføring betyder, at du markedsfører din ydelse eller vare på forskellige digitale kanaler såsom din egen hjemmeside, mail eller sociale medier.
Særligt sociale medier er i dag en hurtig og nem måde at skabe opmærksomhed på.
Markedsføring på de sociale medier er en fordel for mange nystartede virksomheder, fordi det er let tilgængelige medier. Det kan også være en økonomisk fordel, da det ofte er omkostningsfrit at markedsføre på de sociale medier.
Herunder giver vi dig en kort indføring i de vigtigste sociale medier.
Hold dig opdateret på de sociale medier
De sociale medier er i konstant udvikling, og du skal være opmærksom på, at der er mange, der anvender de sociale medier til markedsføring. Det kan derfor være en god idé enten at læse nogle artikler, bøger eller deltage i et kursus om brug af sociale medier.
Du skal nemlig være sikker på, at du får det optimale ud af at anvende de sociale medier uden at drukne i mængden af virksomheder, som markedsfører sig på de sociale medier.
Eksempelvis kan du læse bøger som Introduktion til markedsføring på sociale medier eller den engelsksprogede Social Media Marketing 2021, der begge omhandler, hvordan du kan fastlægge kursen for din virksomhed på de sociale medier.
Du kan desuden med fordel læse om regler for online markedsføring hos Startvækst.
Vælg det rigtige sociale medie
Når du udvælger et eller flere sociale medier at markedsføre på, så er det vigtigt, at du udvælger i forhold til din målgruppe.
Du kan med fordel besøge andre virksomheder lignende din egen og se, hvilke sociale medier de anvender.
Vælger du at markedsføre på flere sociale medier, så er det vigtig at du har tid til at holde det ved lige. Hvis du f.eks. ikke vedligeholder din Facebook, så kan du virke useriøs.
Hvilke sociale medier kan du markedsføre på?
Influencer marketing
I traditionelle reklamer har virksomheden selv ordet, og man kan frit vælge, hvordan man præsenterer sig selv, sit produkt eller sin ydelse. Men som udgangspunkt vil dine kunder stole mere på, hvad deres venner, familie og øvrige kontakter har at sige om produktet. Det skaber en anden tillid at høre en anbefaling, fra et menneske man stoler på, end det gør at høre det fra virksomheden selv.
I en tid med sociale medier, hvor vi konstant har kontakt til vores fulde netværk, er der sket en opblødning af begreber som venner, kontakter og personer, vi stoler på, hvilket også har ændret markedsføring markant.
Influencere - eller influencers - er brugere på sociale medier, som har rigtigt mange følgere, der stoler på dem. Hvor man som virksomhed tidligere måske udelukkende rakte ud til journalister og anmeldere for at få omtale af sin virksomhed, kan man nu med fordel danne forbindelser til influencere, som matcher ens brand, og som har en direkte kanal til tusindvis af potentielle kunder.
I stedet for at din kunde ser dit produkt anvendt af en fjern og anonym model i en reklamekampagne, kan kunden nu se produktet anvendt en person, hvor der allerede er et etableret tillidsforhold. Disse tillidsforhold der ofte nærmest føles venskabelige bidrager med en autenticitet for dit produkt. Du viser, at dit produkt bruges af rigtige mennesker med rigtige holdninger.
Kortlæg dit forsikringsbehov
Erhvervsforsikringer er et komplekst emne, og forsikringsbehovet varierer fra virksomhed til virksomhed.
Vi har lavet en guide, så du på få minutter kan kortlægge forsikringsbehovet for lige præcis din virksomhed.
Helt uforpligtende naturligvis.