Har du styr på dine vinterdæk?

Styr på bilforsikringen? Hvis ikke, kan du købe én her:

Når vinteren er på vej, er det på tide at tage et kig på bilen og vurdere, hvorvidt den er klar til det kommende kolde og fugtige vejr – det er den desværre sjældent, men det kan du nemt gøre noget ved!

Ligesom du selv iklæder dig vanter, hue og vinterstøvler i den kolde årstid, trænger bilen til at blive klædt ordentligt på, nemlig med vinterdæk.​

​​​
Skift til vinterdæk – hvorfor?

Noget af det vigtigste ift. vinterklargøring af bilen er skift til vinterdæk. Selvom det ikke er ulovligt i Danmark at køre gennem vinteren på sommerdæk, kan det være farligt, da sommerdæk har langt sværere ved at bremse på glatte veje, end vinterdæk har. Hvis du gerne vil have en forudsigelig og realistisk bremselængde, bør du derfor skifte til vinterdæk.

Din bils bremselængde afhænger af mange ting, vigtigst er dog, hvorvidt du bruger sommer- eller vinterdæk, men mønsterdybden og dæktrykket spiller også ind. På sommerdæk og slidte vinterdæk risikerer du at have op mod dobbelt så lang bremselængde, som du ville have med nye vinterdæk.


Skift til vinterdæk – hvornår?

Du skal helst skifte til vinterdæk, når temperaturen er faldet så meget, at du selv begynder at finde handsker og hue frem – når du er klar til vintertøjet, er bilen det også.

Der er ikke nogen faste regler for, hvornår man skal skifte til vinterdæk, men Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler, at man udskifter sommerdækkene med vinterdæk, når temperaturen falder til under 7 grader. Derudover fremhæver de tommelfingerreglen: ”Skift til vinterdæk omkring efterårsferien og til sommerdæk omkring påske”.


Montering af vinterdæk

Når det er blevet tid til at skifte til vinterdæk, kan du bestemme, hvorvidt du ønsker at montere dem selv, eller om du vil have et autoværksted til det. Mange autoværksteder tilbyder desuden opbevaring af dine sommer- og vinterdæk – altså det sæt dæk, du ikke bruger i øjeblikket – så ofte er det smart at få værkstedet til at montere dem, når du alligevel henter dækkene fra vinteropbevaring.

Hvis du gerne vil klare hjulskiftet selv, kan du ordne det med en donkraft, foruden en hjul- og en momentnøgle:

  1. ​Sørg for at bilen står på et plant underlag, og tag gerne et kig i bilens instruktionsbog, før du sætter donkraften op – så er du sikker på, at du løfter det rigtige sted.

  2. Før du hæver bilen fra jorden med donkraften, skal du huske at trække håndbremsen, løsne hjulet med hjulnøglen og fjerne hjulkapslerne.

  3. Når hjulet hænger frit i luften, gælder det om at fjerne hjulboltene og selve hjulet med momentnøglen.

  4. Før du monterer vinterdækket, skal du sikre dig, at anlægsfladerne er rene, hvorefter du sætter hjulet på og strammer hjulboltene løst til, før bilen sænkes igen.

  5. Når alle fire dæk igen står solidt på jorden, skal du sørge for at stramme hjulets bolte ensartet, så du også får klaret dine vinterdæks afbalancering. Det vil sige, at du strammer de fire bolte lidt ad gangen på skift, indtil de alle er strammet ordentligt til. Til sidst sætter du hjulkapslen på plads igen.

FDM har lavet en video, hvor du kan se hvordan du skifter hjulet selv. Du kan se videoen her: Så nemt klarer du et hjulskift.


Tjek vinterdækkets tilstand

Vinterdæk er fremstillet af blødere gummi, end sommerdæk er, hvilket giver dækkene et bedre vejgreb i koldt vejr. Derudover har vinterdæk et særligt dækmønster med mange lameller, som giver vinterdækket mulighed for at stå bedre fast i sne og sjap.

Gummiet bliver dog hårdt og mørnet over tid, så husk at tjekke vinterdækkenes tilstand, før du installerer dem – måske er gummiet blevet så porøst og uberegneligt, at du bør investere i nogle nye vinterdæk.


Tjek vinterdækkets dækmønster

Hvis du har haft vinterdæk liggende sommeren over, som du måske har brugt i en eller flere sæsoner, skal du huske at tjekke slidbanen på dem. Dækmønsteret bliver nemlig slidt af brug, og du risikerer derfor, at de vinterdæk der var ok i forrige sæson, ikke længere er gode nok.

Der er stor forskel på, hvor godt vejgreb du har, alt efter hvor dybt dit dækmønster er, og hvor hurtigt du kører:

Vejkontakt Lovens mindstekrav
1,6 mm​
Et halvslidt dæk
4 mm​
Et nyt dæk
8 mm​
5 km/t
​​100 % vejkontakt​ ​​100 % vejkontakt​ ​​100 % vejkontakt​
75 km/t​
16 % vejkontakt 58 % vejkontakt​ 74 % vejkontakt
​125 km/t
6 % vejkontakt​ 11 % vejkontakt​ 47 % vejkontakt​

Kilde: Goodyear

En nem måde at måle dækmønsterets dybde på er ved at benytte en ganske almindelig tier- eller tyvekrone. Du stikker mønten ned i dækmønsteret, og hvis teksten på mønten dækkes helt af dækket, er mønsteret mindst 3 mm dybt. ​


Tjek vinterdækkets dæktryk

Dæktrykket har på samme måde som dækmønsteret meget at sige ift. dine vinterdæks vejgreb. Både et for lavt og et for højt dæktryk forringer dine dæks levetid, foruden bilens kontakt med vejen, så sørg for at have det rette dæktryk i dine vinterdæk.

Siden 1. november 2014 har det været lovpligtigt for alle nye biler registreret i EU, at have en dæktryksalarm installeret, som advarer dig, hvis dit dæktryk falder mere end 20 % ift. det normale dæktryk. Disse alarmer monteres på hjulene, og skal derfor også monteres på dine vinterdæk, når du skifter til dem.

Hvis du har en bil, der er købt efter den 1. november 2014, kan du måle dæktrykket manuelt. Når du måler dæktrykket på dine vinterdæk, skal du huske at gøre det på kolde dæk, da du ellers får et forkert resultat. Du kan finde dæktryksmålere på mange tankstationer, eller du kan købe en selv, så du kan måle dæktrykket derhjemme – på denne måde er det nemmere at udføre dæktryk jævnligt.

Du kan som regel finde din bils ideelle dæktryk i introduktionsbogen, på en mærkat i venstre fordørsåbning eller på dit bilmærkes hjemmeside.​

Det er rigtig vigtigt at have styr på sine vinterdæk, men det er også vigtigt at kende til sin bilforsikring og dennes dækninger, fx vejhjælp i ind- og udland.

Læs mere om vores bilforsikring


Vinterdæk regler i Danmark

Der er ikke som sådan et dansk lovkrav ift. brugen af vinterdæk:

  • Brugen af vinterdæk er ikke lovpligtig – men hvis du bruger dem, skal de monteres på alle hjul, da man ikke må blande sommer- og vinterdæk.
  • Du kan genkende vinterdækkene på, at de har et bjerg- og snefnugsymbol på siden og/eller et M+S-mærke (”Mud + Snow”).
  • Vinterdækkenes dækmønster skal være mindst 1,6 mm dybt.
  • I Danmark er det tilladt at bruge pigdæk i perioden 1. november-15. april, og de skal monteres på alle hjul.

I 2012 udførte Rådet for Større Dæksikkerhed den første dækrazzia i Danmark, og siden er det blevet en årlig begivenhed. Dækrazzia-kampagnen går ud på at undersøge, hvorvidt danske bilister overholder reglerne omkring mønsterdybde og for at skabe opmærksomhed omkring farerne ved at have for lavt dækmønster. Du kan læse mere om kampagnen her: Dækrazzia.


Vinterdæk regler i udlandet

Der er andre regler for brugen af vinterdæk i udlandet, og reglerne varierer naturligvis fra land til land. Du kan finde Rådet for Større Dæksikkerheds regler for vinterdæk i udlandet her: Regler for vinterkørsel (p​df)​. Nedenfor gennemgår vi de beskrevne regler for Norden.


Vinterdæk regler i Norden

Vores nærmeste nabolande mod både nord og syd har nogle skrappere regler for brugen af vinterdæk, end vi har herhjemme:


Vinterdæk i Tyskland

I Tyskland er reglerne for vinterdæk noget strammere end i Danmark.

  • Vinterdæk med M+S-mærker er lovpligtige i vintervejr, dvs. sne, rim, slud, sjap, is, islag, isslag og lignende.
  • Vinterdækkene skal have en mønsterdybde på mindst 1,6 mm, dog anser visse områder et dækmønster på under 4 mm som værende sommerdæk.
  • Pigdæk er ikke tilladt på noget tidspunkt.


Vinterdæk i Sverige

Vinderdæk reglerne er ligeledes strammere i Sverige.

  • Hvis man kører i vintervejr i perioden 1. december - 31. marts, skal man have et dækmønster med en dybde på mindst 3 mm.
  • I den ovenstående periode skal man køre med vinterdæk med M+S-mærker, og desuden skal de være godkendt af STRO-listen​.
  • I Sverige er det tilladt at bruge pigdæk i perioden 1. oktober-15. april, og de skal monteres på alle hjul – også på trailer eller campingvogn, hvis man kører med disse.


Vinterdæk i Norge

Vinderdæk reglerne er ligeledes strammere i Norge.

  • Ifølge norsk lov må man ikke køre et køretøj, hvis ikke det har tilstrækkeligt vejgreb, fx i form af vinterdæk, pigdæk eller snekæder. Man bør derfor bruge vinterdæk i vintervejr, og de skal monteres på alle hjul.
  • Dækkene skal have et dækmønster med en dybde på mindst 3 mm i perioden 1. november-til mandagen efter 2. påskedag. I Nordnorge gælder perioden 15. oktober-30. april.
  • Som udgangspunkt må pigdæk og snekæder ikke anvendes uden for de ovennævnte perioder, dog kan vejret gøre det nødvendigt.

Senest opdateret den 23. november 2015​.

Gode grunde til at købe en bilforsikring hos os:

  • Dækker ekstraudstyr op til 20.000 kr.
    Med en bilforsikring hos If får du automatisk dækket din bils ekstraudstyr indtil 20.000 kr., når du har Delkasko, Kasko, Kasko Plus eller Bil Super-dækning.​​

  • Bilens passagerer dækkes altid
    Ligegyldigt hvilken type bilforsikring du vælger hos os, er bilens passagerer på passager- og bagsædet altid dækket. ​
  • Rabatter og fordele
    Med en bil kaskoforsikring hos os får du mindst 10 % rabat på alle dine forsikringer hos os. Du får mere rabat og flere fordele jo flere forsikringer du samler hos os - som en del af If fordelsprogram.

Fakta om biler i Danmark

  • Den 1. januar 2015 fandtes der over 2.330.000 personbiler i Danmark.
  • Det er især familier, der har bil i Danmark, og i starten af 2015 havde hele 1.777.250 familier mindst 1 bil. Kun 1.168.123 familier havde ikke bil.
  • I landområderne har 76 % af familierne bil, mens kun 30-50 % af familierne i København og Aarhus har bil.
  • Antallet af personbiler i Danmark svarer til, at ca. hver anden voksne dansker har en bil.
  • I 2013 var der 1.527 biluheld med personbiler som endte i en form for personskade, hvoraf den største andel skete i Region Midtjylland med hele 420 bilulykker, svarende til 27,5 %. ​​​