Den lovpligtige arbejdsskadeforsikring er den vigtigste personforsikring for dig og dine ansatte. Forsikringen er det sikkerhedsnet, der sikrer dine ansatte den nødvendige hjælp, hvis de eksempelvis kommer ud for en ulykke eller udsættes for trusler eller overfald på arbejdspladsen.
Få aktiv hjælp til dig og dine ansatte med en lovpligtig arbejdsskadeforsikring
Hvad dækker arbejdsskadeforsikring?
Arbejdsskadeforsikring er lovplig for ApS og A/S og frivillig for enkeltmandsvirksomhed, I/S og K/S.
Arbejdsskadeforsikring dækker
Lovpligtig
Frivillig
Tab af erhvervsevne betyder, at en arbejdsskade har forringet dine muligheder for at tjene penge ved arbejde. Arbejdsskadeloven giver ret til erstatning for tab af erhvervsevne, hvis du efter skaden har et tab af erhvervsevne på mindst 15 procent.
Inkluderet
Inkluderet
Dækker godtgørelse ved varigt mén som følge af en arbejdsskade. Du kan ikke få godtgørelse i følge arbejdsskadeloven, hvis et mén er under 5 procent.
Inkluderet
Inkluderet
Dækker ansattes dødsfald som følge af en arbejdsskade.
Inkluderet
Inkluderet
Arbejdsskadesikringsloven giver dig mulighed for at få dækket de udgifter, der er forbundet med skadens følger.
Inkluderet
Inkluderet
Dækker skader på briller eller kontaktlinser for reparation, eventuelt fornyelse, når briller/kontaktlinserne er beskadiget under arbejdet.
Inkluderet
Inkluderet
Dækker krisehjælp til ejeren og de ansatte i form af kriseterapi. Psyskisk akut krise opstår eksempelvis på grund af røveri, ulykke, overfald, trusler, indbrud.
Inkluderet
Inkluderet
Vi gør mere, end loven kræver
Den lovpligtige arbejdsskadeforsikring er en vigtig del af det sikkerhedsnet vi har i Danmark for at beskytte både arbejdsgiver og medarbejdere.
Vi leverer forsikringen, men det er Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), der behandler sager om arbejdsskader og arbejdsrelaterede sygdomme.
Forsikringen dækker både i forhold til tab af erhvervsevne, skader på briller og kontaktlinser samt dødsfald, og i tilfælde af psykisk overlast sørger vi for akut krisehjælp.
Hvis uheldet er ude, sætter vi ind med det samme og skaber overblik. I et tæt forløb med en fast tovholder gør vi mere, end hvad loven kræver i forhold til løbende opfølgning og vurdering; det er både i medarbejderens og virksomhedens interesse, at tingene ikke trækker i langdrag. Hvis du også har tilkøbt vores sundhedsforsikring, sikrer vi hurtigere behandling til de involverede.
Pas godt på dig selv og dine ansatte med en arbejdsskadeforsikring
Som ejer af et ApS eller A/S skal du købe den lovpligtige arbejdsskadeforsikring til dig og til dine ansatte. Du sikrer, at I alle er dækket, hvis I kommer ud for en arbejdsulykke på arbejdet. Den dækker alle ansatte i virksomheden, både fuldtids- og deltidsansatte.
Prisen på en lovpligtig arbejdsskadeforsikring beregnes ud fra, hvor mange årsværk din virksomhed har, samt hvilken branche din virksomhed tilhører. Vi skræddersyr med andre ord forsikringen til at matche din specifikke virksomhed, og det afspejles i din pris.
Du kan reducere prisen ved at arbejde med arbejdsmiljøet. Eksempelvis kan du udarbejde en arbejdspladsvurdering (APV) én gang årligt og oplyse om sygefravær og personaleudskiftning i din virksomhed.
Snak gerne med vores eksperter om andre tiltag, du kan tage for at sikre dine medarbejdere og sænke din pris.
Er du selvstændig erhvervsdrivende eller medarbejdende ægtefælle i en enkeltmandsvirksomhed, et I/S eller et K/S? Så er du ikke omfattet af virksomhedens lovpligtige arbejdsskadeforsikring.
Vi tilbyder dig i stedet en frivillig arbejdsskadeforsikring. Har du en medarbejdende ægtefælle, skal du være opmærksom på, at I begge to skal have denne frivillige arbejdsskadeforsikring.
Udover den lovpligtige arbejdsskadeforsikring er vi en række forsikringer, som sikrer dine medarbejder. Du styrker virksomheden, og du markerer dig selv som en attraktiv arbejdsgiver.
Arbejdsskadeforsikring er lidt anderledes fra de fleste andre erhvervsforsikringer, og det kan være svært at vide, hvad der er op og ned. Vi har besvaret de oftest stillede spørgsmål om arbejdsskadeforsikring her.
Er en arbejdsskadeforsikring lovpligtig for alle virksomheder?
Hvis du ejer et anpartsselskab (ApS) eller et aktieselskab (A/S), er arbejdsskadeforsikring lovpligtig for din virksomhed.
Ejer du i stedet en enkeltmandsvirksomhed, et interessentselskab (I/S) eller et kommanditselskab (K/S), er arbejdsskadeforsikringen valgfri.
Hvis en arbejdsulykke resulterer i et dødsfald, er det vigtigt, at du kontakter både Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og If Personskade indenfor 48 timer.
For os er det vigtigt, at du får den pris og den sikring, der afspejler virkeligheden for din virksomhed. Så du hverken betaler for meget eller for lidt.
Hvis du fortæller lidt om din virksomhed, vender vi tilbage med et tilbud på arbejdsskadeforsikring.
Hvordan udregnes prisen for arbejdsskadeforsikring
Der er flere ting, der påvirker din pris på arbejdsskadeforsikring, men de to vigtigste faktorer er antal årsværk og din branche. En deltidsansat koster ikke det samme som en fuldtidsansat, og der er forskellige risici forbundet med forskellige brancher.
Er det nødvendigt at tilmelde min virksomhed Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), hvis jeg har en arbejdsskadeforsikring?
Ja, som arbejdsgiver, skal du huske at tilmelde din virksomhed Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), da det er lovpligtigt at betale AES bidrag, der anvendes til betaling af erstatning for erhvervssygdomme.
Hvorfor skal jeg betale en afgift til AES i forbindelse med min arbejdsskadeforsikring?
AES betaler en arbejdsskadeafgift til staten, og udgiften bliver opkrævet hos arbejdsgivere og de frivilligt sikrede. Grønlandske arbejdsgivere er undtaget.
Afgiften består af 3 dele:
17 pct. af de indbetalte bidrag til AES.
12 pct. af udgifterne til erstatninger for arbejdsulykker.
2 kr. pr. fuldstidsansat i omkostninger forbundet med afgiften.
Hvordan beregnes min arbejdsskadeafgift til AES?
Afgiften bliver beregnet på samme måde som bidraget til AES. Det vil sige, at arbejdsgivere i brancher med høje udgifter til arbejdsskader vil få en større bidragsforhøjelse end arbejdsgivere i brancher med mindre udgifter.
Bidraget til AES bliver bestemt ud fra din virksomheds branchekode.
Hvorfor opkræves der et bidrag til Garantifonden i forbindelse med tegning af arbejdsskadeforsikring?
Garantifonden håndterer arbejdsulykkesforsikringsbestanden, når et skadesforsikringsselskab får inddraget sin tilladelse til at drive arbejdsulykkesforsikringsvirksomhed eller går konkurs.
For at finansiere Garantifondens overtagelse af forpligtelserne vedrørende arbejdsulykkesforsikring vil forsikringsselskaber, der tegner arbejdsulykkesforsikringer skulle indberette og indbetale et beløb pr. sikrede under en arbejdsulykkesforsikring til Garantifonden. Indbetalingerne vil skulle fortsætte indtil Garantifondens formue vedrørende arbejdsulykkesforsikringer når mindst 200 mio. kr.
Hvor stort er gebyret, der opkræves til Garantifonden i forbindelse med arbejdsskadeforsikring?
I forbindelse med tegning af arbejdsskadeforsikring opkræves et bidrag til Garantifonden. Beløbet bestemmes af Finanstilsynet, og bidraget er for 2024 fastsat til 30 kr. pr. sikrede under en arbejdsulykkesforsikring.
Skal jeg tegne arbejdsskadeforsikring for sommervikarer?
Ja, det er vigtigt, at også sommervikarer er dækket af en arbejdsskadeforsikring. Du kan let tilføje en sommervikar til din arbejdsskadeforsikring ved enten at kontakte kudeservice for erhverv eller ved at administrere dine forsikringer på Mine sider.
En arbejdsskadeforsikring er et vigtigt sikkerhedsnet, hvis der opstår en arbejdsulykke, men det naturligvis endnu bedre, hvis man kan forebygge arbejdsulykker.
Dine medarbejderne skal kunne udføre deres arbejde uden risiko for at komme til skade. Du vil kunne spare store udgifter til blandt andet sygefravær.
Ordentlig forebyggelse handler om at komme arbejdsulykker i forkøbet. Første skridt er at udarbejde en APV, men derudover er der en række skridt, du kan tage.