Sådan mindsker du bremselængden
Bremselængder er ikke noget, man som bilist tænker over til hverdag, men det er ikke desto mindre et vigtigt emne – især om vinteren!
Om vinteren ændrer bilens bremselængde sig drastisk, og du kan risikere at komme rigtig galt afsted, hvis ikke du tager hensyn til vintervejrets indvirkning på din bils bremselængde.
Husk også at tjekke, om du har du rigtige bilforsikring til dine kørselsbehov.
Sommerdæk forlænger bremselængden i glatføre
Ifølge en test FDM udførte i vinteren 2013-2014, går det kraftigt ud over ens sikkerhed, hvis man kører med sommerdæk i kulde og glatføre såsom islag, isslag, rim, slud og sne.
Er vinteren tør og uden voldsomme frostgrader, kan du godt klare dig med sommerdæk, men da man ikke kan regne med en varm og tør vinter, er det vigtigt, at du skifter til vinterdæk i løbet af efteråret.
Ifølge Dækbranchens tal fra 2014, skifter 84 % af danskerne til vinterdæk, når vinteren begynder at få fat. Det betyder dog, at der stadig kører over 350.000 danske personbiler rundt på sommerdæk om vinteren.
Og de er ikke bare til fare for sig selv, men også alle andre på vejene.
At køre på sommerdæk om vinteren er en unødig risiko, idet du risikerer at få en bremselængde på det dobbelte af, hvad du plejer, hvis du kører med sommerdæk i glatføre.
Det er derfor vigtigt, at du skifter til vinterdæk og kører efter forholdene. Husk, du er ikke kun til fare for dig selv, men også for alle andre på vejene.
Husk også at have en bilforsikring i tilfælde af det alligevel går galt.
Artiklen fortsættes nedenfor
Nedbør forlænger bremselængden om vinteren
Historisk set har eksperter givet de lave temperaturer skylden for den øgede bremselængde og lavere grad af sikkerhed, og det anbefales stadig, at man skifter til vinterdæk, når temperaturen falder til under 7 grader.
Dog viser FDM's undersøgelse, at det i højere grad er mængden af nedbør, der påvirker dækkenes vejgreb og den øgede bremselængde.
Lige så snart sommerdækkene møder sne og frost, mindskes vejgrebet betydeligt, og bilens bremselængde øges markant.
Mens en bremsning fra 50 km/t med vinterdæk giver en bremselængde på 29,5 meter i glatføre, giver sommerdækkene en bremselængde på hele 52,2 meter.
Når du kører på våd vej, får du altså en bremselængde på op til 30 % længere med sommerdæk ift. vinterdæk, mens du på snedækket vej får en bremselængde på op til 44 % længere.
Prøv Sikker Trafiks bremselængdeberegner
Når friktionen mellem dæk og vej falder pga. frost, sne, regn og lignende, er det tydeligt, at vinterdækkene er bedre ift. bremselængde og sikkerhed.
Men hvor vinterdæk er bedre ved nedbør og kulde, har sommerdækkene en kortere bremselængde og bedre vejgreb ved 5 grader og derover, og det giver derfor stadig god mening at veksle mellem de to typer dæk, alt efter sæson.
Artiklen fortsættes nedenfor
Mindsk din bremselængde med vinterdæk
I Danmark er der ingen lovkrav om at skifte til vinterdæk om vinteren eller sommerdæk om sommeren, heller ikke selvom dækkene har stor betydning for din bremselængde.
Det er dog et lovkrav i både Sverige og Norge at køre på vinterdæk i vintervejr - så hvis du skal besøge disse lande om vinteren, skal du huske at skifte til vinterdæk.
Derudover siger lovene i Sverige og Norge, at dækkene skal have en mønsterdybde på mindst 3 mm, mens loven herhjemme kun kræver 1,6 mm. Også selvom mønsterdybden ligeledes har stor indvirkning på bilens bremselængde.
Læs mere om vinterdæk i Danmark
Sådan bremser du i glatføre
Mange biler er i dag udstyret med ESP ("Electronic Stability Program"), som hjælper bilen med at holde den kurs, som føreren ønsker. Sikkerhedssystemet sørger altså for, at bilen ikke skrider unødigt ud, bl.a. når dækkene møder glatføre.
ESP blev først indført i slutningen af 1990'erne, og er endnu ikke standard i alle biler.
Har du ikke ESP i din bil, skal du passe ekstra på, når du kører i glatføre.
Når du bremser på regn- eller snevåde veje, og bilen skrider ud, skal du være meget forsigtig og forsøge at mindske bremselængden så meget som muligt.
Mindsk bremselængden i glatføre
- Træd først på koblingen
- Løft dernæst foden fra speederen
- Ret bilen op og fortsæt ligeud
- Brems ganske kort i 1-2 sekunder
- Løft foden fra bremsen og styr ligeud
- Brems og styr evt. flere gange, men kun ganske kort
- Styr bilen med bløde og rolige bevægelser.
Følger du de ovenstående råd, bør din bremselængde og udskridning mindskes væsentligt i sammenligning med en hård opbremsning.
Har bilen brug for et bremsetjek?
Der er meget få ting, der varer evigt, og bilens bremser er desværre ikke én af dem. Det er derfor vigtigt at tjekke bilens bremser, og sikre sig, at de fungerer optimalt.
Er dine bremser meget slidte, påvirker dette nemlig din bils bremselængde.
Det er især hårde opbremsninger, hurtig acceleration og tung last, der påvirker bilens bremser og bremselængde. Bremser du blødere, kører mere jævnt og tømmer din bil for ekstra bagage, kan du forlænge dine bremsers levetid.
Regelmæssige bremsetjek kan hjælpe til at opdage potentielle problemer i opløbet, før dine bremser bliver for dårlige, bremselængden forøget og sikkerheden forringet.
Se eksempel på bremselængde
I november 2013 udførte DR2 en test af forskellen på vinter- og sommerdæks bremselængde.
De fandt ud af, at ved opbremsning fra 60 km/t på sneglat vej, får vinterdæk en bremselængde på 60 meter, mens sommerdækkenes bremselængde ligger på ca. 120 meter – du risikerer altså at få en bremselængde på det dobbelte, hvis ikke du skifter dæk om vinteren.
Senest opdateret den 09. februar 2021.