Vi skal flytte

Har I styr på forsikringerne før, under og efter flytningen?

Køb indboforsikring

At flytte er en af de mest stressede situationer I kan komme ud for, og det er derfor godt at have en flytteplan, så flytningen foregår så smertefrit og nemt som muligt. Få tips til flytningen her!


Del 1: Planlæg den fysiske flytning

Flytningen forløber gerne glattere, hvis I allerede på forhånd har tænkt alting igennem:

  • Hvornår skal I påbegynde pakningen, og hvornår skal I have pakket færdig? Vil I være færdigpakkede, når transporten begynder eller vil I pakke, mens flytningen foregår?

  • Hvornår flytter I jeres ting? Kan I flytte det hele på én dag eller ønsker I at sprede flytningen over flere dage?

  • Kan I selv flytte jeres ting uden problemer, eller har I behov for stærke mennesker eller speciel transport?

  • Hyrer I et flyttefirma eller flytter I selv? Får I en flyttebil stillet til rådighed, eller skal I selv leje eller låne en varevogn eller trailer?
  • Hvor mange mennesker har I brug for til at hjælpe jer med at flytte? Kan I klare det hele selv, eller skal der ekstra hænder til, så flytningen går hurtigere?

  • Kan I flytte det hele med ét læs eller skal I køre flere gange?

  • Hvem pakker tingene i bilen, og hvem tager imod i den anden ende? Er I delt i hold, eller kører I med bilen hver gang?

  • Hvilke ting skal flyttes først? Ønsker I fx at flytte køkkenet først eller ønsker I at få de større ting såsom senge og sofa overstået straks?
Bliv godt klædt på til flytningen.

Del 2: Klar adresseflytningen

Når I flytter ind i jeres nye bolig, er der mange mennesker og instanser, der skal have besked:

  • I skal anmelde jeres flytning til kommunen og flytte jeres folkeregisteradresse. Det gør I nemmest på Borger.dk, men ellers kan I få hjælp på biblioteket eller borgerservice.

  • Når I flytter, skal I orientere kommunen om jeres adresseskift tidligst 4 uger før flytningen, og senest 5 dage efter I flytter. Hvis ikke I gør dette, risikerer I at få en bøde.

  • I skal aflæse både jeres gamle og nye el-måler, opsige jeres gamle el-leverandør og oplyse jeres nye el-leverandør om, hvad måleren siger ved indflytning.

  • I skal melde jeres og jeres børns flytning til forskellige kontakter, fx arbejdsgivere, uddannelsesinstitutioner, abonnementer, fritidsaktiviteter, tandlæge og lignende.

  • I skal vælge, hvorvidt I vil beholde jeres gamle læge eller om I vil have en ny – det er især fornuftigt at vælge en ny, hvis I flytter langt væk fra jeres nuværende læge. Læs om valg af læge
  • I skal give jeres forsikringsselskab besked om jeres flytning, da denne kan påvirke jeres forsikringer. Se hvordan her: Flytning og forsikring

    I bør også gå jeres forsikringer igennem, når I flytter og sikre, at de passer til jeres nye livssituation.

  • Hvis I flytter fra ejerbolig: Jeres tidligere bolig skal sælges og overdrages til de nye købere.

  • Hvis I flytter fra lejebolig: Jeres tidligere bolig skal opsiges, der skal gøres rent, væggene skal males og gulvet slibes – dette kan I enten gøre selv, eller I kan betale udlejer for at gøre det med jeres depositum.

Artiklen fortsættes nedenfor

Få gode råd til flytningen her.
  • Et godt sted at være

    Årets Forsikringsselskab
    I både 2014, 2016 og 2018 udnævnte Autobranchen Danmark If som ”Årets Forsikringsselskab”. Prisen uddeles hvert andet år.

    Danmarks Bedste Kundeservice 2019
    Prisen blev uddelt af Wilke, der samtidig udnævnte If til Årets Digitale Forsikringsselskab.

  • Beregn indboforsikring

    Sikr din familie og dine værdier med en indboforsikring hos os.

    Beregn pris på 30 sek!
  • Har du spørgsmål?

    Vi er klar til at hjælpe dig.
    Ring til os på 70 12 12 12skriv sikkert til os via Mine Sider​ - eller få os til at ringe til dig​.​​​​​​​​​

Hav styr på forsikringerne under flytningen

Før I flytter jeres ejendele fra jeres nuværende bolig til den nye, bør I sætte jer ind i, hvordan jeres ting er forsikret under flytningen.

Er det fx jeres indboforsikring der dækker, hvis flyttemændene ødelægger noget?

Har I en Indbo Super-indboforsikring hos os, har I automatisk Flyttedækning som en del af jeres indboforsikring.

Det betyder, at selvom noget går i stykker under jeres private transport mellem jeres gamle og nye hjem, dækker vi skaderne.

Derudover dækker vi begge boliger under flytningen i op til 3 måneder, så I kan flytte uden stress og jag.

Læs mere om indboforsikring

Det er flyttefirmaets forsikring, der dækker, hvis noget går i stykker, mens det er overladt til dem.

Det er dog ikke alle flyttefirmaer, der sikrer deres kunder på denne måde, så tjek gerne om jeres flyttemænd er forsikrede, før I overlader jeres indbo til dem.

Hav styr på forsikringerne efter flytningen

Som nævnt dækker vores indboforsikring begge boliger i op til 3 måneder, når I flytter. Det er dog stadig en god idé at gennemgå jeres indboforsikring ifm. flytningen, ikke mindst fordi jeres adresse ændres.

Derudover skal I måske justere jeres indbosum eller tilpasse forsikringen enten lejlighed eller hus?

Hvis I fx flytter fra lejlighed til hus, er det en god idé at læse op på husforsikringer, da huse ofte er mere krævende end lejligheder ift. vedligeholdelse og vejr.

Flytter I fra et hus til et andet, kan det være, at husforsikringen blot skal opdateres – det er i al fald en god idé, at gennemgå jeres forsikringer!

Læs mere om husforsikring

Hvis I flytter længere væk fra jeres arbejdspladser eller uddannelsesinstitutioner, bør I også kigge nærmere på jeres bilforsikring.
Måske skal jeres årlige antal km ændres, måske skal forsikringen dække førere under 25 år og måske skal I endda have endnu en bil?

Læs mere om bilforsikring

Senest opdateret den 15. juni 2018.