Gå til menu Gå til indhold

Velkommen til Ifs nyhedsrum

Her finder du pressemeddelelser, pressefotos og information om, hvordan du kommer i kontakt med vores kommunikationsafdeling.

Kontaktpersoner

Birgitte Ringbæk Kommunikationschef

Birgitte Ringbæk

Kommunikationschef

birgitte.ringbaek@if.dk
61 20 50 09
36 87 49 12

Rasmus Barlag

Rasmus Barlag

Kommunikationsmedarbejder

rasmus.barlag@if.dk
24 75 02 91
36 87 42 71

Dårlig mental sundhed påvirker arbejdsevnen hos hver anden dansker

03-30-2023, 05:20

Ny undersøgelse viser, at 49 procent af danskerne har oplevet, at problemer med deres psykiske helbred påvirker deres arbejdsevne. Dermed topper Danmark listen blandt de nordiske lande. Arbejdsmarkedsforsker opfordrer arbejdsgivere til at tage mere ansvar for at ændre forholdene på arbejdspladserne.

49 procent af danskerne har oplevet, at problemer med deres psykiske helbred påvirker deres arbejdsevne, viser undersøgelse fra If Forsikring (foto: PR)

Vores mentale sundhed er essentiel for, hvordan vi klarer os både socialt og på arbejdsmarkedet. Ikke desto mindre oplever næsten hver anden dansker, at problemer med deres mentale sundhed påvirker deres evne til at præstere på jobbet. Det viser en ny nordisk undersøgelse af befolkningens holdninger til stress, sundhed og velvære og økonomisk sikkerhed, som Kantar Gallup har lavet for If Forsikring.

Ifølge arbejdsmarkedsforsker og forskningsansvarlig på UCN Henning Jørgensen, der er tidligere professor i offentlig forvaltning og tidligere direktør for det europæiske forskningsinstitut ETUI i Bruxelles, er der ingen tvivl om, at presset fra arbejdsmarkedet er blevet for stort og i stigende grad går ud over trivslen.

– Man får simpelthen ikke sat tempoet ned og afstemt med presset fra omverdenen. Der er behov for, at vi fjerner fokus fra individet og den enkeltes præstation, for vi har indrettet vores arbejdsliv ud fra et urealistisk billede af os selv, i forhold til hvad der er muligt. Og det er hele den overordnede human well-being, der er truet af det, siger Henning Jørgensen.

Gennemsnitligt i de nordiske lande har 42 procent oplevet, at problemer med deres mentale sundhed har påvirket deres arbejdsevne. Finland og Sverige ligger lavest med henholdsvis 34 og 38 procent, mens nordmændene med 46 procent er tættest på danskerne, som topper med 49 procent.

Snydedumt af arbejdsgiverne
Undersøgelsen viser også, at Danmark er det land i Norden, hvor flest oplever arbejdsrelateret stress. Dog er kombinationen af arbejdsliv og privatliv det, der oftest udløser negativ stress.

– Der er et bekymrende højt stressniveau på tværs af alle de nordiske lande, og de mentale problemer, der følger med, kan jo have enorme personlige konsekvenser for den enkelte. Samtidig påvirker det også arbejdsindsatsen, hvorfor arbejdsgiveren både har interesse i og et vidtgående ansvar at leve op til, siger Kristina Ström Olsson, der er Nordisk sundhedsstrateg hos If Forsikring.

Selvom danskerne selv peger på kombinationen af arbejdsliv og privatliv som den faktor, der oftest er skyld i negativ stress, er arbejdsmarkedsforskeren klar i spyttet med hensyn til, hvor det største ansvar skal placeres.

– Det er jo snydedumt af arbejdsgiverne, at de ikke prioriterer dette problem højere. Arbejdsgiverne bør tage ansvaret på sig, og gøre mere for at fremme medarbejdertrivslen. Alt for mange arbejdsgivere siger, at det er de ansattes eget problem. Jeg lægger ikke alt ansvar på arbejdsgiverne, men det meste stammer altså fra vores accelererende arbejdsmarked, siger Henning Jørgensen.

Her søger danskerne hjælp
De adspurgte i undersøgelsen, som har oplevet arbejdsevnen påvirket af dårligt mentalt helbred, blev også spurgt, hvem de rakte ud til for at få hjælp. 46 procent svarede læge/psykolog eller anden professionel behandler, 32 procent svarede min familie, 21 procent svarede min leder på jobbet, 20 procent svarede en ven, 12 procent svarede andre kolleger, mens blot 3 procent rakte ud til HR-afdelingen på jobbet. 21 procent søgte ikke hjælp.

Når du oplever negativ stress eller psykiske problemer, er det vigtigt at stoppe op og reflektere over situationen. Hvis årsagen til problemet ligger i arbejdslivet, er det vigtigt at tale med lederen eller HR for at planlægge, hvad der kan gøres for at forbedre situationen. Det er et fælles ansvar, siger Kristina Ström Olsson.

Besøg vores LinkedIn

Læs fx om nyheder fra If, stillingsopslag etc.

Besøg os på YouTube

Her ser du vores forskellige kampagnefilm.

Følg os på Facebook

Se alt fra nyheder til tips og tricks.

Her finder du vores pressemeddelelser