Gå til menu Gå til indhold

Velkommen til Ifs nyhedsrum

Her finder du pressemeddelelser, pressefotos og information om, hvordan du kommer i kontakt med vores kommunikationsafdeling.

Kontaktpersoner

Birgitte Ringbæk Kommunikationschef

Birgitte Ringbæk

Kommunikationschef

birgitte.ringbaek@if.dk
61 20 50 09
36 87 49 12

Rasmus Barlag

Rasmus Barlag

Kommunikationsmedarbejder

rasmus.barlag@if.dk
24 75 02 91
36 87 42 71

Flest danskere: Ferien er det første, der ryger

07-05-2023, 05:30

Ifølge ny undersøgelse er næsten hver anden dansker blevet mere bekymret for deres økonomi end tidligere. Kvinder bekymrer sig mere end mændene, og for 43 procent af danskerne er ferien er det første, der ryger, hvis der skal skæres i udgifterne.

Flere danskere er bekymret for privatøkonomien end for 1 år siden. Skal der skæres i udgifterne, er ferien for hele 43 pct. det første, der ryger. (Foto: iStock)

En nordisk undersøgelse af befolkningens holdninger til økonomisk sikkerhed, stress og sundhed, som Kantar Gallup lavede for If Forsikring i efteråret, viser, at 47 procent af danskerne er mere bekymrede for deres privatøkonomi, end tidligere. Et halvt år senere er over 1000 danskere blevet spurgt om det samme igen af Kantar Gallup, og her ses stadig samme tendens. Særlig slemt står det til hos de 18-35-årige, hvor hele 56 procent er blevet mere bekymrede for deres privatøkonomi.

– Det er en aldersgruppe, der både spænder over lidt lavere lønninger og stor ansvarsfølelse for familien, og det har selvfølgelig betydning for ens valg og prioriteringer og afspejler sig i svarene. Kun ganske få vil fx skære i boligudgifterne. Tilknytningen til skoler, kammerater og fritidsaktiviteter vejer tungere, og familierne vil hellere begrænse ferie- og madbudgettet og holde igen med opsparingen, siger Birgitte Ringbæk, kommunikationschef i If Forsikring.

Undersøgelserne afslører også, at flere kvinder end mænd i stigende grad bekymrer sig om deres privatøkonomi. Det samme gælder den del af befolkningen, der har de laveste indkomster.

Birgitte Ringbæk vurderer, at flere faktorer medvirker til, at flere kvinder bekymrer sig om privatøkonomi, end mænd.

- Kvinder har traditionelt været mindre økonomisk uafhængige og følt sig mere økonomisk sårbare. Samtidig er der stadig en tendens til, at kvinder tjener mindre end mænd. Selvom disse ting er ved at ændre sig, kan det stadig have indflydelse på, at flere kvinder end mænd bekymrer sig om økonomien, siger hun.

Vi dropper ferierne først
Ifølge den nye undersøgelse er ferierne det, som flest danskere dropper, når privatøkonomien  er under pres. Ved stigende udgifter vælger hele 43 procent at skære ned på ferie, 35 procent nedprioriterer opsparing, mens henholdsvis 27 og 25 procent vil bruge færre penge på fritidsaktiviteter og madbudgettet.

I den anden ende af spektret er forsikringer den udgiftspost, forbrugerne nødigst skærer ned på. Kun fire procent vil ændre på deres forsikringer, hvis de får flere udgifter.

– Det er i tider med usikkerhed, at forsikringer er allervigtigst. Det skaber en grundlæggende tryghed at vide, at man har sikret sig, hvis der sker noget uventet. Høje priser, stigende udgifter og den generelle sikkerhedssituation udfordrer vores basale og mentale trivsel, og her er det væsentligt at vide, at man har et sikkerhedsnet, hvis noget dramatisk og ofte også økonomisk udfordrende skulle ske, forklarer Birgitte Ringbæk.

Selvom danskerne ikke ønsker at nedjustere forsikringerne, kan det være en god idé at vende situationen med ens forsikringsselskab, hvis behovet for at finde yderligere besparelser skulle opstå.

– Der kan sagtens være hjælp at hente hos forsikringsselskabet. Vi kan undersøge, om der er dækninger, som måske ikke er så nødvendige længere, tilvalgsdækninger man kan vælge fra i en periode, eller dækninger, der er omfattet af flere forsikringer. For nogle kan en selvrisiko måske også justeres op, så prisen på forsikringen kan sættes ned, siger Birgitte Ringbæk.

Hvilke udgiftsposter skærer du først ned på, hvis du har oplevet eller kommer til at opleve stigende udgifter? 

1. Ferie (43%)

2. Opsparing (35%)

3. Fritidsaktiviteter (27%)

4. Madbudgettet (25%)

*Kantar Gallup befolkningsundersøgelse, foretaget for If Forsikring i uge 10/2023, blandt 1.136 danskere i alderen 18+.

 

Besøg vores LinkedIn

Læs fx om nyheder fra If, stillingsopslag etc.

Besøg os på YouTube

Her ser du vores forskellige kampagnefilm.

Følg os på Facebook

Se alt fra nyheder til tips og tricks.

Her finder du vores pressemeddelelser