Udstationeringsforsikring: Hvad gælder?
Udstationeringsforsikring er en forsikring, der typisk tegnes, når en medarbejder skal udføre en længerevarende opgave i udlandet.
Vi har samlet de oftest forekommende spørgsmål omkring udstationering og forsikring herunder. Kontakt os gerne, hvis du har flere spørgsmål.
Spørgsmål og svar om forsikring, når du er udstationeret
Hvordan forbereder jeg mig til udstationeringen?
Det er en god ide at læse det materiale, du har modtaget fra din arbejdsgiver og vores alarm central. Husk at gemme relevante kontaktoplysninger, hvis der skulle ske dig noget under din udstationering.
Du kan downloade dit forsikringskort på din mobil. Det indeholder relevante telefonnumre samt dit policenummer.
Det er vigtigt at sætte dig ind i de specifikke regler og situationer i dit udstationeringsland. Desuden er det vigtigt at sikre dig, at du har oplyst dine forudbestående lidelser, at du har modtaget alle relevante vaccinationer, og at du kan få relevant medicin.
Hvordan får jeg et forsikringskort?
Dit forsikringskort indeholder oplysninger om din forsikring samt kontaktoplysninger til vores alarm central. Du kan få det udleveret af din arbejdsgiver eller downloade det her.
Hvor finder jeg mit policenummer?
Du kan få oplyst dit policenummer hos din arbejdsgiver. Du kan også finde det på dette link eller ved at bestille et forsikringskort her.
Rejser til krigsområder
Kontakt venligst din arbejdsgiver inden rejser til krigsområder for at sikre at din forsikring dækker.
Er det sikkert at rejse til destinationen?
Det er altid en god ide at tjekke Udenrigsministeriets rejsevejledninger for at få information om dit rejsemål.
Hvilke klinikker kan jeg benytte i udlandet?
Vi anbefaler, at du kontakter vores alarm central. Dette anbefaler vi, da de har et overblik over de bedste behandlingssteder i udlandet. De kan hjælpe dig med at finde et egnet behandlingssted i deres kvalitetssikrede netværk. I langt de fleste tilfælde kan de også stille en betalingsgaranti.
Covid-19 test og certifikater
Forsikringen dækker Covid-19 test for personer med symptomer på sygdommen, eller når det er påkrævet af flyselskab/myndigheder ved erhvervsrejser.
Hvor kan jeg finde information om, hvad min forsikring dækker?
Du kan finde generelle oplysninger om forsikringen her. Du kan også kontakte din arbejdsgiver eller logge ind på Mine sider. Du er også altid velkommen til at kontakte os på 70131335 eller rejseforsikring@if.dk.
Jeg har en kronisk lidelse. Er jeg dækket af udstationeringsforsikringen?
Din forsikring dækker eventuelt kroniske lidelser. Er din kroniske lidelse godkendt af If ved indtegningen, er du dækket som ved almindelig akut opstået sygdom.
Jeg har brug for et helbredstjek inden min udstationering starter. Er det dækket af forsikringen?
Din forsikring træder i kraft, når din udstationering starter. Helbredstjek, vaccinationer og andre konsultationer der finder sted, inden udstationeringen begynder, er ikke omfattet af forsikringen.
Ændringer i familiesituationen
Din arbejdsgiver vedligeholder en liste over udsationerede i jeres virksomhed i en If-portal og i tilfælde af en skade, tjekker If gyldigheden i denne portal. Derfor er det vigtigt, at du informerer din arbejdsgiver, såfremt der er ændringer i din familiesituation, såsom nyfødte børn eller familiemedlemmer der forlader udstationeringslandet. Hvis If ikke finder navnet på den person, der har brug for forsikringen, kan det tage noget tid at få bekræftelse fra arbejdsgiveren.
Når du påbegynder din udstationering i USA, vil du modtage information fra vores alarm central omkring rutinerne i sundhedsvæsenet.
Det amerikanske sundhedsvæsen er meget anderledes end det danske, og derfor anbefaler vi, at du altid tager kontakt til vores alarm central, hvis du kommer til skade eller bliver syg under din udstationering.
Vores alarm central har et kvalitetssikret netværk af behandlere i USA og kan henvise dig til den nærmeste anbefalede klinik. De kan også stllle betalingsgaranti direkte til behandleren, så du ikke selv skal lægge ud for behandlingerne.
Hvis du har spørgsmål om sundhedsvæsenet i USA, kan du altid kontakte vores alarm central.
Behandling i Kina kan være meget dyrt afhængigt af behandlingssted. Derfor er det vigtigt, at du kontakter vores alarm central, inden du påbegynder behandling i Kina. Du kan finde kontaktoplysningerne på forsikringskortet. Vores alarm central har et stort netværk af behandlingssteder, hvor kvaliteten er sikret. De er tilgængelige 24/7, og de kan henvise dig til det nærmeste behandlingssted og stille en betalingsgaranti.
Jeg er syg eller kommet til skade i mit hjemland og kan ikke rejse retur til mit udstationeringsland. Hvad gør jeg?
Merudgifter til indhentning af oprindelig rejserute er dækket af forsikringen, hvis det skyldes akut opstået sygdom eller uforskyldt forsinket fremmøde. Kontakt vores alarm central eller skadeafdeling for mere information.
En nær slægtning er blevet syg derhjemme. Dækker forsikringen udgiften forbundet med hjemrejse?
Forsikringen dækker merudgifter i forbindelse med hjemrejse, hvis en nær slægtning pludseligt og uventet afgår ved døden eller får en alvorlig sygdom eller tilskadekomst, der medfører hospitalsindlæggelse. Forsikringen dækker flybilletter på økonomiklasse.
Mit fly er blevet forsinket. Dækker forsikringen en ny billet?
Når et fly er forsinket, er det flyselskabets ansvar at ombooke dig på et andet fly eller refundere din billet. Forsikringen dækker merudgifter, der ikke dækkes af flyselskabet i forbindelse med ophold, mad/drikke og læsestof, mens du venter på et senere fly.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg bliver syg eller kommer til skade i udlandet?
I nødsituationer skal du altid kontakte det lokale alarmnummer. Når situationen er under kontrol, og du har brug for yderligere assistance, så beder vi dig kontakte vores alarm central. Vores alarm central tilbyder hjælp 24/7. De har et stort netværk af behandlere, som de samarbejder med. De kan henvise dig til et hospital i nærheden og stille en betalningsgaranti. Vores alarm central tilbyder hjælp og assistence på engelsk og nordiske sprog.
Du kan også selv arrangere dit lægebesøg. I så fald skal du lægge ud for behandlingen og sørge for at få kvitteringer og journaler. Det kan du sende til os efterfølgende, når du anmelder din skade. Du kan nemt anmelde din skade her.
Skal jeg selv betale for behandlingen på klinikken eller hospitalet?
Hvis du kontakter vores alarm central, kan de stille en betalingsgaranti direkte til hospitalet eller behandleren. Det betyder, at alarm centralen tager sig af betalingerne, og at du ikke selv skal lægge ud for behandlingen. I nogle lande er det ikke muligt for vores alarm central at stille en betalingsgaranti. I disse tilfælde må du selv betale for behandlingen og anmelde din skade til os efterfølgende. Husk at gemme alle kvitteringer og journaler for behandlingen.
Hvilke klinikker kan jeg benytte i udlandet?
Vi anbefaler, at du kontakter vores alarm central. Dette anbefaler vi, da de har et overblik over de bedste behandlingssteder i udlandet. De kan hjælpe dig med at finde et egnet behandlingssted i deres kvalitetssikrede netværk. I langt de fleste tilfælde, kan de også stille en betalingsgaranti.
Er tandlæge dækket af min forsikring?
Akut tandbehandling er dækket op til det beløb, der står i forskringsaftalen. Tandbehandlingen skal opstartes i udlandet, men den endelige behandling kan godt foretages i hjemlandet hvis det er nødvendigt. Tandbehandlingen skal udføres af en tandlæge, der har autorisering i det land, hvor behandlingen finder sted.
Tandbehandlinger generelt er dækket med op til en sum pr. år, der er angivet i forsikringsbetingelserne.
Dækkes transport til og fra behandler eller hospital?
Ja, forsikringen dækker rimelige og nødvendige udgifter til transport til og fra læge eller hospital. Vi dækker også udgifter til ambulance i den akutte situation.
Dækker forsikringen vaccinationer?
Vaccinationer dækkes op til et bestemt beløb hvert år. Børnevaccinationer dækkes i henhold til WHOs vaccinationsprogram
Hvilke udgifter er dækket i forbindelse med graviditet og fødsel?
Rimelige, nødvendige og sædvanlige graviditets og barselsomkostninger er dækket. Dette inkluderer ambulante undersøgesler, fødsel, ambulancetransport i forbindelse med fødslen og undersøgelser og vaccinationer af den nyfødte under hospitalsopholdet.
Hvad gør jeg, hvis jeg har brug for behandling, mens jeg opholder mig i mit hjemland?
Udstationeringsforsikringen dækker også behandling, mens du er på ferie i dit hjemland. Kontakt venligst skadeafdelingen for mere information.
Covid-19 test og certifikater
Forsikringen dækker Covid-19 test for personer med symptomer på sygdommen, eller når det er påkrævet af flyselskab/myndigheder ved erhvervsrejser.
Min bagage (eks. mobil, laptop) er blevet stjålet. Hvad skal jeg gøre?
Kontakt politiet og rapporter tyveriet. Husk at få en politirapport. Du kan nu anmelde din skade og vedhæfte en liste over de stjålne genstande fra din bagage. Skriv oprindelig pris og købsdato for hver genstand. Hvis du har de originale købskvitteringer for de stjålne genstande, bedes du vedhæfte dem sammen med politirapporten.
Min indtjekkede bagage er beskadiget. Hvad skal jeg gøre?
Forsikringen dækker beskadigelse af indtjekket bagage, hvis du har en Property Irregularity Report (PIR). Denne får du ved at henvende dig i lufthavnen. Anmeld din skade til os og send PIR samt en liste over beskadiget genstande samt købskvitteringer med beløb og købsdato.
Min indtjekkede bagage er forsinket, hvad gør jeg nu?
Hvis din indcheckede bagage er forsinket i mere end 3 timer på en udrejse, så skal du få en Property Irregularity Report fra flyselskabet. Forsikringen dækker rimelige og nødvendige omkostninger til medicin, tøj, toiletartikler. Gem venligst kvitteringerne for dine indkøb. Der findes forskellige summer, som man kan købe for, tjek gerne med din arbejdsgiver hvilken sum I har.
Min indtjekkede bagage er forsundet. Hvad gør jeg nu?
Hvis din indtjekkede bagage er forsvundet, og flyselskabet bekræfter, at den er bortkommet, så er det flyselskabet eller rejsearrangøren, der er ansvarlig for at betale kompensation. Det er vigtigt, at du udfylder en rapport (Property Irregularity Report) i lufthavnen, når din bagage ikke er kommet frem. Hvis flyselskabet ikke kompenserer fuldt ud for din bagage og/eller indhold, kan du anmelde skaden til os for de genstande du ikke har fået erstattet. Vi dækker i henhold til maksimum beløbet på forsikringen. Vær opmærksom på, at værdigenstande altid skal opbevares i din handbagage.
Hvad anses som bagage? Hvad skal man have i sin håndbagage?
Bagage er de ejendele, som du medbringer på rejsen. Værdigenstande som eks. kontanter, computer, telefon, smykker og kamera skal altid opbevares i din håndbagage.
Hvordan er jeg dækket når jeg ikke længere er udstationeret?
Når din udstationering slutter er du ikke længere omfattet af din udstationeringsforsikring. Vi gør dig opmærksom på at du skal sikre dig at din private og/eller offentlige forsikring er gældende og i kraft når du vender hjem igen. Dette gælder både dig selv og din familie.
Kontakt os om erhvervsrejseforsikring
Mine sider
Her får du et hurtigt overblik over dine forsikringer, skadeanmeldelser og fakturaer.