Tilbud til If-medarbejdere: Vælg selv, om du vil indrette dit hjemmekontor med nyt udstyr eller genbrugsudstyr

Da Ifs medarbejdere fik mulighed for at indrette et ergonomisk hjemmekontor, spurgte nogle af dem straks, om de kunne købe brugt udstyr af hensyn til miljø og bæredygtighed. If foretog en teknisk tilpasning og kunne derefter imødekomme ønsket.

Da If lancerede en ny hybrid arbejdsmodel i 2021, fik alle medarbejdere et tilbud: For et aftalt beløb kan du indrette en korrekt, ergonomisk arbejdsplads hjemme for at sikre et godt arbejdsmiljø. Straks spurgte flere medarbejdere, om de måtte købe brugt udstyr.  

- For mange medarbejdere er bæredygtighedshensyn en vigtig faktor i deres daglige beslutninger og valg. Nogle af dem vil hellere købe brugte ting end nye. Det ønske skal vi selvfølgelig kunne imødekomme, samtidig med at vi skal sikre, at gældende arbejdsmiljøregler bliver overholdt, understreger Marketta Helokunnas, Head of Nordic Employment Relations and HR Compliance hos If. 

To forhindringer fik topprioritet og blev løst inden for kort tid: 

  1. En kvittering som regnskabsbilag, som køber og sælger skal udfylde sammen.
  2. En teknisk tilpasning i regnskabsportalen, der gjorde det muligt at registrere køb af brugt udstyr.

Ved udgangen af 2021 havde 41 % af medarbejderne (svarende til 3.500 personer) takket ja til virksomhedens tilbud om at indrette et ergonomisk hjemmekontor. Heraf prioriterede 350 genbrug og købte brugte møbler.  

- For If er det vigtigste at støtte op om en bæredygtig adfærd. Mange er blevet inspireret af deres kollegers indkøb, hvilket har resulteret i masser af positive snakke om genbrug og bæredygtighed. Vi fornemmer, at disse 350 kolleger har sået en masse frø, fortsætter Marketta Helokunnas. 

Marketta Helokunnas, Head of Nordic Employment og HR Compliance

“Der er så meget til salg, der næsten er som nyt”

Rikke Hadbjerg er en af de medarbejdere hos If, der har benyttet sig af virksomhedens tilbud og indrettet et ergonomisk hjemmekontor, betalt af If. Rikke arbejder som Product Owner & Engagement Manager hos If Denmark. I en gennemsnitsuge arbejder hun hjemmefra 3 dage, mens hun er 2 dage på Ifs hovedkontor i Hvidovre. 

Rikke er en af de If-medarbejdere, der foretrækker genbrug. 

- Generelt køber jeg mange ting brugt. Der er så meget til salg, der næsten er som nyt. De ting, jeg har været på udkig efter, er meget dyre fra nye af, så ved at købe brugt fik jeg råd til ting, jeg ellers ikke ville have haft penge til. Der var ingen grund til, at tingene absolut skulle være helt nye. 

Rikkes hund, Oscar

Rikke har købt en ergonomisk kontorstol og en ergonomisk RollerMouse til sit hjemmekontor. 

- Jeg synes, det er genialt, at If giver os medarbejdere mulighed for at købe både nyt og brugt udstyr. På den måde bliver der taget hensyn til alle. Fordi jeg kunne købe brugt udstyr, kunne jeg købe mere og bedre udstyr for de samme penge. Og så er det ikke mindst godt for miljøet, og verden undgår unødig brug af ressourcer. Jeg mener også, at det viser, at If er en moderne virksomhed, der formår at tilpasse sig, slutter hun.  

Marketta Helokunnas

Marketta Helokunnas

Head of Nordic Employment
Relations and HR Compliance,
Turku

Rikke Hadbjerg

Rikke Hadbjerg

Channel Engagement
Manager, København