Reduktion, genbrug og genanvendelse i samarbejde med vores leverandører

I dag handler skadeshåndtering ikke blot om at sikre godt håndværk, men også om at reducere materialeforbrug, minimere transport, genbruge reservedele, genanvende affald og meget andet. I 2020 gennemgik og opdaterede If sine miljøkrav til de underleverandører, der udfører reparation på boliger og ejendomme for os.

Ifs adfærdskodeks for leverandører definerer de minimumkrav, som vi forventer, at leverandørerne overholder, når de udfører arbejde for os. Vi stiller yderligere miljøkrav til de underleverandører, der udfører reparation af fast ejendom og køretøjer for os. I 2020 gennemgik og opdaterede vi vores krav til de underleverandører, der udfører reparation af fast ejendom.

"Håndtering af byggeaffald er et område, hvor byggebranchen og underleverandørerne allerede er godt på vej med deres miljøaktiviteter. Det er et godt udgangspunkt, når det gælder håndtering af bæredygtighed i forsyningskæden. Et område, vi har særlig fokus på i øjeblikket, er genanvendelse af byggeaffald. Vi og vores leverandører har lagt mærke til, at denne type affald er begyndt at stige i værdi. Det betyder, at resterne fra et nedrivningsjob kan få nyt liv andre steder", siger Gunnar Ingelsrud, Head of Claims Purchasing Property hos If.

If opfordrer til brug af miljøvenlige byggematerialer og lokale materialer, hvor det er muligt. Et af de andre områder, hvor If samarbejder tæt med vores partnere i byggebranchen, er reduktion af antallet af transporter. Det, at man gentagne gange skal køre frem og tilbage til grossistlageret for at foretage små køb, er ikke bæredygtigt i det lange løb. Gunnar Ingelsrud mener, at der er åbenlyse gevinster for miljøet ved at reducere antallet af transporter i hele forsyningskæden.

"Vi beder også byggebranchen om at tænke over, hvilke typer køretøjer der bruges til at transportere både håndværkere og byggematerialer. Vi opfordrer dem til at skifte fra diesel- til elbiler – særligt i Norge – samt til hybridbiler. Det er ofte et billigere valg, og så er det samtidig bedre for miljøet", siger han.

Vi beder også byggebranchen om at tænke over, hvilke typer køretøjer der bruges til at transportere både håndværkere og byggematerialer. Vi opfordrer dem til at skifte fra diesel- til elbiler – særligt i Norge – samt til hybridbiler. Det er ofte et billigere valg, og så er det samtidig bedre for miljøet

Et positivt skift hen imod genanvendelse

Marianne Mikkelsen er Head of Quality and HSE i Recover, en virksomhed, der har specialiseret sig i tørring, rengøring og genopbygning efter brand-, vand- og miljøskader. Recover yder assistance til Ifs kunder, når skaden er sket, for eksempel efter en vandskade i en kælder. Marianne fremhæver det skift, der er undervejs i Recover og i resten af branchen i Norge, når det gælder transportmidler.

"Vi har en stor flåde i Norge bestående af 850 køretøjer, men efterhånden som leasingaftalerne udløber, erstatter vi mange af dem med elbiler. I øjeblikket har vi cirka 40 elbiler, og der er flere på vej. I Bergen har vi en ladcykel til håndværkerne. Byen har smalle gader, hvor det mange steder er svært at komme frem i bil, og det gør ladcyklen til en både praktisk og miljøvenlig løsning", siger hun.

Gunnar Ingelsrud

Gunnar Ingelsrud

Head of Claims Purchasing Property
If

Marianne Mikkelsen

Marianne Mikkelsen

Head of Quality and HSE,
Recover