Drop denne hotelvane og undgå dyr bekæmpelse af væggelus

10-12-2023, 11:08

Har du for vane at smide dit tøj på hotelsengen eller skubbe kufferten ind under sengen? Så pas på, hvis du skal afsted på efterårsferie.

Væggelus er blevet et stigende problem i hele verden, og får du dem med indenfor, kan det blive en dyr fornøjelse at slippe af med dem igen. Ifølge If Forsikring kan behandling af hjemmet for væggelus løbe op i mange tusinde kroner, men bekæmpelsen kan også være dækket af forsikringen, så tjek din hus- eller indboforsikring.

Endnu en europæisk storby melder nu om problemer med de små blodsugende væggelus. Først var det Paris, hvorfra billeder og videoer af væggelus de seneste uger har cirkuleret på sociale medier, når de er blevet spottet i offentlig transport, biografer, hoteller og andre steder. Nu melder også London om stigende sager med væggelus.

Risikoen for at få væggelus med hjem er dog til stede alle vegne, også på de pæne hoteller, og også i Danmark. Udfordringen er, at det er os mennesker, der fragter dem rundt.

Stigningen skyldes især, at vi rejser meget mere og tager på flere kortvarige ophold. Så sker det, at væggelus kommer med hjem i kufferter eller tasker og måske endda videre til et nyt hotel i samme taske, forklarer Birgitte Ringbæk, kommunikationschef hos If Forsikring.

Fra tasker og kufferter spreder de sig ud i hjemmet og gemmer sig, hvor mennesker og dyr opholder sig. Så kommer de frem og suger blod, når de har brug for at spise.

Dertil er der sket en stigning i antallet af væggelus, fordi de i stigende grad bliver resistente mod biocider. Væggelusen er i virkeligheden en lille blodsugende tæge.

Behandling til mange tusinde kroner
Der findes ikke nemme løsninger til at slippe af med væggelus, og det kræver stort set altid professionel hjælp.

En af Danmarks største skadedyrsbekæmpere, Anticimex, melder også om en kraftig stigning i problemer med væggelus i Danmark. Alene fra maj til september i år har Anticimex løst 750 sager om væggelus herhjemme. Det er mere end dobbelt så mange i forhold til samme periode sidste år.

Forsikringsselskabet If samarbejder med Anticimex, når kunder har oplevet angreb af væggelus i boligen. En fuld behandling af hjemmet kan løbe op i mange tusinde kroner. Det kræver en udvidet dækning på hus- eller indboforsikringen, så det er værd at tjekke op på i tide.

- Er man en husstand, som rejser flere gange hen over året, kan der være god fornuft i, udover en rejseforsikring, at tjekke om hus- eller indboforsikringen dækker skadedyrsbekæmpelse af væggelus eller sørge for at opgradere forsikringen, siger Birgitte Ringbæk.

I de værste tilfælde, hvor væggelusene har spredt sig i en bolig, skal kunder fryse al indbo ned, så krybene bliver slået ihjel med kulde. I andre tilfælde skal møbler som sofaer og senge dampes med særlige maskiner, der udsætter væggelusene for høj varme. Tøj skal vaskes på 60 grader, og kan det ikke tåle det, skal det pakkes i plastiksække og fryses.

Sådan minimerer du risikoen for væggelus på ferien

• Vælg en kuffert af metal eller hårdt plast. Det er mindre attraktivt for væggelusene at gemme sig i.
  • Stil kufferten et sikkert sted på dit hotelværelse, fx på en kuffertholder eller gerne i badekarret. De glatte overflader gør det svært for væggelusene at komme derop.
  • Hold bagagen langt væk fra sengen. Skub ikke kufferten ind under sengen på feriestedet. Lad ikke dit tøj og din kuffert ligge på sengen.
  • Undersøg sengen for væggelus. Tjek madrassen for rødbrune pletter, der kan være afføring fra væggelus. Finder du tegn på angreb, så kontakt personalet.
  • Når du kommer hjem, skal du sikre, at det tøj du har haft med, holdes for sig selv i kufferten i en lukket pose, indtil du får det vasket.
  • Ved mistanke om væggelus, bør kufferter og tasker fryses, varmebehandles eller smides ud. Er væggelusene først kommet ind i dit soveværelse, skal der hjælp til fra en skadedyrsbekæmper.

Kilde: If Forsikring