Hvert femte barn er uden ulykkesforsikring

09-20-2023, 06:00

Vælter et barn på sin cykel og får et alvorlig knoglebrud, forventer 39 procent af danskerne, at barnet er omfattet af forældrenes ulykkesforsikring, selvom barnet skal have sin egen forsikring. Foruroligende, lyder det fra If Forsikring.

Ifølge en undersøgelse fra forsikringsselskabet If har hver femte danske forælder ingen ulykkesforsikring til deres børn.

Ifølge en YouGov-undersøgelse, foretaget på vegne af forsikringsselskabet If, har hver femte danske forælder, helt præcist 19 procent, ingen ulykkesforsikring til deres børn. Flere tror fejlagtigt, at børn er dækket af forældrenes forsikringer eller af kommunale ulykkesforsikringer i skoler og institutioner, som blev afskaffet for mere end 10 år siden.

I undersøgelsen spørges forældrene til, hvornår de mener deres private ulykkesforsikring også omfatter deres børn. Det er kun tilfældet det første 1-2 af barnets leveår, så derfor er det opsigtsvækkende, at kun 10 procent af respondenterne er klar over, at børn ikke er omfattet af forældres ulykkesforsikring, og derfor skal have egen ulykkesforsikring.

De stillede spørgsmål drejer sig om tandskade, knoglebrud, men også om hvorvidt varige mén hos et barn efter alvorlig sygdom er omfattet af forældrenes ulykkesforsikring. I ingen af disse situationer er det tilfældet.

Her tager forældrene fejl:

null
* Kun i barnets første 1-2 leveår er det omfattet af forældrenes ulykkesforsikring.
Svarene baserer sig på CAWI-interview med 2.024 danskere i alderen fra 18 år og opefter, og er foretaget mellem 13.-15. juli 2022.

- Det er overraskende, og også bekymrende, at der er så stor misforståelse af dækningen. Der er tale om vigtige personlige forsikringer, der kan betyde en stor forskel, hvis et barn kommer til skade eller ud for en ulykke. Det drejer sig både om behandling på den korte bane, men i lige så høj grad om muligheden for erstatningssum ved varige mén, som kan være definerende for barnets tilværelse på lang sigt, siger Lykke Ward, leder af Personforsikringer hos If.

Hun finder det foruroligende, at op mod hvert femte barn i dag står helt uden en ulykkesforsikring.

- Der er desværre mange, som stadig tror, at børn er dækket af offentlige ulykkesforsikringer, når de er i skole eller daginstitution. Og så hersker der den store misforståelse, hvor tæt på fire ud af ti tror, at forældrenes ulykkesforsikring også gælder for barnet. Det er meget uheldigt, siger Lykke Ward.

12 procent af befolkningen mener ifølge undersøgelsen, at de kollektive, kommunale ulykkesforsikring, som blev afskaffet for mange år siden, dækker, hvis et barn for eksempel falder og brækker sin arm i skolegården.

Mere styr på bilen end børnene
På trods af forvirring om dækningerne, når det handler om børnene, så går udviklingen ifølge forsikringsselskabet dog i den rigtige retning.

– Traditionelt har der i Danmark været større fokus på at forsikre ting som bil og bolig, men de seneste år er udviklingen klart gået i retning af, at kunderne ønsker at være bedre dækket ikke mindst på personforsikringerne, siger Lykke Ward.

YouGov-undersøgelsen viser da også, at et flertal af forældre, svarende til hele 59 procent, ikke har tiltro til, at den plejemæssige og økonomiske støtte fra det offentlige til forældre med alvorligt syge børn bliver større inden for de kommende 5 år.

– Vi ser blandt andet en stigende interesse for vores børneforsikring, som både dækker ved ulykke og sygdom. Jeg er overbevist om, at denne efterspørgsel vil fortsætte med at stige fremadrettet, siger Lykke Ward.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov, på baggrund af 2.024 gennemførte CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 13. - 15. juli 2022. Nogle spørgsmål er alene stillet til og besvaret af deltagere med hjemmeboende børn under 18 år.