If står styrket i usikre tider og leverer stærkt resultat

02-10-2023, 07:38

Forsikringsselskabet If præsenterer et stærkt samlet resultat for 2022. Trods usikkerhed i verden og forstyrrelser i verdensøkonomien er resultatet stærkere end nogensinde før. En væsentlig faktor er høj kundetilfredshed.

"If håndterer usikkerhed godt. Vi kom stærkt ud af pandemien og blev yderligere styrket i løbet af 2022", siger koncernchef i If Forsikring, Morten Thorsrud. (Foto: If/PR)

Det blev et alt andet end normalt år. Begyndelsen af ​​2022 var påvirket af fortsatte corona-restriktioner, men det blev Ruslands krig i Ukraine og konsekvenserne i form af inflation, høje renter, energiprisernes himmelflugt og en begyndende lavkonjunktur, der kom til at præge året.

Vi så frem til en "ny normal". I stedet blev året usædvanligt turbulent og usikkert. Men If håndterer usikkerhed godt, og det er i turbulente tider, at værdien af ​​forsikring bliver allermest tydelig. If kom stærkt ud af pandemien og blev yderligere styrket i løbet af 2022, siger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

If vokser i alle lande og på alle forretningsområder. Væksten i 4. kvartal er opgjort til 7,8 procent, og for hele året til 7,2 procent. En del af væksten kan forklares med inflation, en del af organisk vækst. Den største præmievækst sker inden for ejendoms- og personforsikringer.

Kombinationen af ​​en fortsat høj fornyelsesrate, en meget høj kundetilfredshed og en god tilgang af nye kunder giver et rekordresultat. If slutter året med et teknisk resultat på over 10 milliarder SEK (10.488 millioner SEK, +15 procent sammenlignet med sidste år) og en combined ratio på 80,3.

Helårsresultatet tynges af det svage nybilsalg, mest udtalt på det svenske marked, der  påvirker salget af bilforsikringer. Problemet skyldes ikke faldende efterspørgsel, men midlertidig komponentmangel og leveringsproblemer hos bilproducenterne.

Inflation og høje energipriser har reduceret husholdningernes købekraft og udfordret lønsomheden i mange små og mellemstore virksomheder. Et stigende antal kunder kontakter forsikringsselskabet for at få gennemgået deres forsikringer, men If ser ingen nedadgående effekt på salget eller i kundernes valg af forsikringsdækninger.

Inflationen sætter særligt erhvervskunder i en ny situation, hvor de risikerer at være underforsikret, når inflationen driver udgiften til skadesudbedringer i vejret. Det er vigtigt for virksomhederne at få gennemgået deres forsikringsdækning for at sikre, at de værdier de ønsker forsikret, er justeret til det nuværende prisniveau.

Usikkerheden i verdensøkonomien er større end den har været længe, ​​men If er godt rustet til at hjælpe vores kunder. Det er i usikre tider, at vores betydning som risikoeksperter er vigtigst, siger Morten Thorsrud.

Koncernresultat for fjerde kvartal 2022
Koncernens resultat for sidste kvartal af 2022 viser en fortsat stærk udvikling for Nordens største forsikringsselskab.

• Combined ratio for fjerde kvartal 2022 er 81,7 (82,9 i 4. kvartal 2021)
• Det tekniske resultat for kvartalet er SEK 2.480 millioner (2.158)
• Præmieindtægter i kvartalet var SEK 11.977 mio. (10.702)
• If opnår en samlet præmievækst på 7,8 procent for kvartalet sammenlignet med samme periode sidste år

Koncernresultat for 2022
• Combined ratio for 2022: 80,3 (81,3 i 2021)
• Teknisk resultat: SEK 10.488 millioner (9.155)
• Præmieindtægter: 57.732 millioner SEK (52.089)
• Præmievækst for hele året: 7,2 procent
• Investeringsresultat: SEK 2.902 millioner (2.371)

Det danske resultat
Ifs vækst i Danmark forbliver god i 2022. Væksten på det samlede år er 10 procent og på 8 procent i årets fjerde kvartal. Den stærkeste vækst opnås i forretningsområdet Industri. Det samlede resultat er negativt påvirket af en række større skader i løbet af året.

I løbet af fjerde kvartal er der et stort element af positive likvidationsresultater som følge af højere diskonteringsrenter, som delvist modsvares af reservereguleringer. Dette påvirker Ifs resultater pr. land forskelligt og gør sammenligninger på landeniveau svære at lave , både for kvartalet og året totalt. Effekten er positiv i Finland og negativ i Sverige, Norge og Danmark. Samlet for If er likvidationsresultatet positivt og større end året før, primært drevet af øgede diskonteringsrenter for erstatningsreserverne.

• Præmieindtægten i Danmark i fjerde kvartal var SEK 1.158 millioner (SEK 992 mio. i samme periode i 2021). For hele året SEK 5.699 millioner (4.967)
  • Det tekniske resultat for hele året er skrevet til -220 MSEK (416), hvilket er stærkt påvirket af reservereguleringer.
  • Combined ratio for fjerde kvartal er også stærkt påvirket af reservereguleringer og er skrevet til 132,9 (85,8) og for hele året 104,3 (90,9)