If: Venter markant stigning i skader weekenden igennem

10-21-2023, 13:21

For nuværende, midt på lørdagen, har forsikringsselskabet modtaget omkring 150 anmeldelser, men If forventer en stigning weekenden igennem.

Det historiske uvejr medfører forsikringsanmeldselser om skader på alt fra bygninger, inventar til både og biler.

Forsikringsselskabet If får anmeldelser ind om alt fra skader på bygninger, inventar, både og biler.

”For nuværende, midt på lørdagen, er det omkring 150 anmeldelser, men vi forventer en markant stigning weekenden igennem”, oplyser Ifs kommunikationschef Birgitte Ringbæk.

”Der er fortsat forhøjet vandstand i flere havne og restriktioner på at komme ind for at besigtige sin båd, så mange bådejere kender ikke til omfanget af eventuelle skader endnu. Derfor forventer vi også, at anmeldelser på bådskader vil stige, men med en naturlig forsinkelse. De bådskader, som indtil videre er anmeldt, er omfattende og omhandler også både, der helt er forsvundet”, siger hun.

”Skader på biler har indtil nu primært været mindre skader, der er relateret til flyvende genstande som har beskadiget bilen, men vi forventer også vandskadede biler”.

If har ekstra bemanding på weekenden igennem til at håndtere anmeldelser på bygninger, biler og både. Samarbejdspartnere inden for skadeservice håndterer akutte sager som at pumpe vand væk og påbegynde affugtning og andre akutte udbedringer.

Det er endnu for tidligt at estimere omkostninger af skaderne.

”Vi sender mange tanker til alle de tusinder, der har hjulpet i beredskab inden, under og efter uvejret. Der er virkelig ydet en kæmpe indsats”, siger Birgitte Ringbæk.

Skader efter stormflod er ikke omfattet af hus- og indboforsikringerne, men skal erstattes via Naturskadeordningen. Naturskaderådet afgør om og hvor, der har været tale om stormflod.
Ramte kunder skal søge om erstatning via Naturskaderådet, men de skal starte med at anmelde skaden til sit eget forsikringsselskab. Er der tale om en stormflodsskade, vil sagen blive afvist af forsikringsselskabet og denne afvisning skal derefter bruges ved anmeldelsen til Naturskaderådet. Det er derefter forsikringsselskabet, der behandler og opgør skaden på vegne af Naturskaderådet.

Er det tale om skader på biler og både samt almindelige stormskader, behandles disse som normalt, direkte fra forsikringsselskabet.

Som altid er det vigtigt at dokumentere skaderne med foto og videoer og ikke bortskaffe ødelagte ejendele.