Målrettet elbilforsikring godt modtaget af markedet

06-13-2022, 11:03

Trods et presset bilsalg og lange leveringstider på nye biler, er If Forsikring med en ny bilforsikring målrettet elbilisters behov og med feedback fra kunderne, lykkedes med at tiltrække hver 7. nye elbilejer i 2022.

Elbiler og elkabler ved offentlig ladestation

If Forsikring har længe haft en solid andel af forsikringssalg til nybilsmarkedet, og på nordisk plan er mere en 100.000 rendyrkede elbiler forsikret hos If. Det giver en indsigt uden sidestykke i elbil-segmentet på det nordiske marked.

Da forsikringsselskabet stod for at skulle opdatere sin bilforsikring, spurgte de kunderne, hvilke bekymringer de havde omkring elbiler. Takket være deres feedback, kombineret med selskabets egne indsigter, er bilforsikringen nu blevet tilpasset elbilisternes behov.

If har som nordisk forsikringsselskab, med stor markedsandel i bl.a. Norge hvor el-biler er stærkt dominerende, solid erfaring med både risikovurdering og skader. Alene fra januar til april i år var mere end 80 procent af de solgte, nye personbiler i Norge rene elbiler. I Sverige var andelen 27 procent. I Danmark var det knap 25 procent, mens Finland halter lidt bagud med 14 procent.

- Vi har via nyttigt input fra kunder, der både er nuværende og kommende elbilejere, været i stand til at sammensætte en forsikringsløsning, som imødekommer de bekymringer, der fylder mest hos elbil-ejerne. Vi kan i vores nordiske skadestatistik se, at nogle hændelser faktisk fylder mere på tankeplan eller frygt, end de reelt gør i skadeanmeldelserne, så det har handlet om at sammensætte et produkt, så kunderne både føler sig og er solidt forsikret. Vi er nu i stand til at servicere elbilkunderne endnu bedre, siger produktchef for Motor Privat hos IF Forsikring, Kasper Erbo Mortensen.

Sikker på vejen, hvis strømmen løber tør
Kundeundersøgelsen identificerede de største bekymringer hos nuværende og potentielle elbilister.

- Den mest udbredte bekymring var at løbe tør for strøm under kørsel. For at imødegå dette, har vi udvidet vejhjælpsdækningen med flere valgmuligheder for opladning, fortæller Kasper Erbo Mortensen.

Elbilister forsikret i If kan vælge at blive kørt til nærmeste ladestation, en ladestation efter eget valg eller til hjemadressen, hvis man foretrækker sin egen ladestation.

- Med denne dækning kan kunden vælge den ladestation, man har abonnement på og dermed få ladet sin bil billigere end blot den nærmeste ladestation, siger Kasper Erbo Mortensen.

En anden stor bekymring er batterier og ladekabler. Skader på bilens batteri og ladekabler som følge af sammenstød, påkørsel, brand, kortslutning, tyveri etc. dækkes ligesom enhver anden del af bilens kaskodækning. Hjemmeladestationen dækkes på Ifs husforsikring, hvor selvrisikoen i øvrigt er 0 kroner ved skade på ladeboksen og hvis både elbil og hus er forsikret hos If.

- Ladekabler sidder jo fremme i mange timer ad gangen, og i nogle områder sættes hjemmeladere op helt ude på fortovet, det ser mange elbilister med bekymring på. Kablerne dækkes ved tyveri, hærværk eller brud og kortslutninger. Det er på friskadedækningen, så det er samtidigt uden selvrisiko og uden betydning for kundens pristrin, siger Kasper Erbo Mortensen.

Betænkeligheder ved at udskifte den gennemprøvet teknologi i benzinbiler, skaber også betænkeligheder hos en del købere om driftssikkerheden i elbiler. Det har If valgt at imødegå ved at inkludere driftsrelaterede nedbrud på fx elmotor, batteri eller transformere, vel at mærke uden at forudsætte øvrige skade på bilen efter uheld mv. Det kræver dog af valg af Super-kategorien af bilforsikringen.

Derudover er også skader på panoramaglastag, som ses i mange af de nye elbiler, dækket med en udvidet glasdækning.

Udvalgte reparationspartnere
Med den snart 15-årige erfaring fra det nordiske marked inden for el-biler, har If god viden og statistik om elbilerne. Af denne grund er en række værksteder, som er særlig godt bekendt med den nye teknologi, valgt som foretrukne værkstedspartnere.

- Både de og vi ved, hvilke udfordringerne der er ved elbiler, og der skal en vis form for ekspertise til for at udbedre skader. Vi kræver, at vores reparationspartnere overholder de nyeste kvalitets- og sikkerhedsstandarder i branchen. Og de har samtidig forpligtet sig til at overholde et adfærdskodeks inden for bæredygtighed, for at kunne blive foretrukken samarbejdspartner, supplerer Daniel Skov Pigsborg, chef for After Market Motor hos If.