Gå til menu Gå til indhold

Velkommen til Ifs nyhedsrum

Her finder du pressemeddelelser, pressefotos og information om, hvordan du kommer i kontakt med vores kommunikationsafdeling.

Kontaktpersoner

Birgitte Ringbæk Kommunikationschef

Birgitte Ringbæk

Kommunikationschef

birgitte.ringbaek@if.dk
61 20 50 09
36 87 49 12

Rasmus Barlag

Rasmus Barlag

Kommunikationsmedarbejder

rasmus.barlag@if.dk
24 75 02 91
36 87 42 71

Ønske om genbrug ændrede ordning for hjemmearbejde

02-07-2022, 12:40

Muligheden for at indrette ergonomisk hjemmearbejdsplads hos ansatte i Nordens største forsikringsselskab, fik en bæredygtig tilpasning efter ønske fra medarbejderne. 350 ansatte har indtil videre valgt at købe brugt, når de har indrettet deres hjemmearbejdsplads for Ifs regning.

En ordning for indretning af ergonomisk hjemmearbejdsplads, betalt af If, måtte hurtigt tilpasses, da flere medarbejdere foretrak at handle brugt udstyr i stedet for helt nyt. Rikke Hadbjerg er en af de medarbejdere. (Foto: Lars Schmidt og If)


Elektrisk hæve/sænke skrivebord, ergonomisk kontorstol, rollermouse og korrekt arbejdslys. Godt 40 pct. af medarbejderne i Nordens største forsikringsselskab valgte i 2021 at anvende et tilbud fra arbejdspladsen om at indrette en korrekt, ergonomisk arbejdsplads derhjemme.

Kan vi købe brugt?
Fra arbejdspladsens side var fokus fra starten på den praktiske håndtering af en firmaordning, der åbnede for at handle frit, at fastsætte den økonomiske ramme for personalekøbene og på en smidig håndtering af udlæg, så man hurtigt fik refunderet sin udgift.

Men meget hurtigt meldte der sig et relevant spørgsmål fra flere medarbejdere: Kan vi købe brugt? I udgangspunktet var det ikke et problem. Der var bare ikke taget højde for, hvordan det kunne håndteres bilags- og regnskabsmæssigt.

”For mange medarbejdere styrer bæredygtighedsaspektet de daglige beslutninger og valg. De vil hellere købe brugt end nyt. Det skulle vi selvfølgelig kunne imødekomme, samtidig med, at vi tilgodeser gældende retningslinjer for inventar og arbejdspladsindretning”, siger Judy Husen, Employment Relations Specialist hos If Forsikring.

To forhindringer fik topprioritet og blev løst på kort tid: Der blev udformet en købsaftale, som køber og sælger skal udfylde sammen til regnskabsmæssigt bilag. Samtidig blev der foretaget en teknisk tilpasning i faktureringsportalen, så det blev muligt at registrere køb af brugt udstyr. Dermed kunne If understøtte medarbejdernes ønske om også at købe brugt i stedet for at købe alt fra nyt.

Frø er plantet
Ved årets udgang havde 41 pct. af de ansatte anvendt firmaordningen om ergonomisk hjemmearbejdsplads, svarende til cirka 3.500 personer, og heraf har 350 valgt at indrette hjemmekontoret med brugt udstyr, svarende til cirka 10 pct. af dem, som har brugt firmaordningen.

”Det vigtige er, at vi stiller en løsning til rådighed, som understøtter en bæredygtig adfærd. Vi ved, at mange er blevet inspireret af kollegers køb, og der er startet en masse gode snakke om genbrug og bæredygtighed. De 350 kolleger har plantet en masse frø, og tendensen vil givetvis øges i takt med at flere og flere medarbejdere anvender ordningen”, siger Judy Husen.

FAKTA OM ORDNINGEN:

If introducerede i 2021 en hybrid arbejdsmodel, der giver mulighed for at kombinere fysisk fremmøde på Ifs kontorer med hjemmearbejde, efter behov og relevans.
Medarbejdere fik samtidig mulighed for at købe udstyr til indretning af ergonomisk hjemmearbejdsplads for ca. 5.000 kroner.
Ca. 3.500 ansatte benyttede sidste år ordningen, svarende til 41 %. De købte i gennemsnit udstyr for 3.175 kroner.
350 ansatte valgte genbrug og købte brugte møbler. Svarende til ca. 10 % af dem, som har brugt firmaordningen.

Rikke Hadbjerg er en af de medarbejdere, der foretrækker at handle brugt.

”Der er så meget til salg, der nærmest er som nyt”

En af de medarbejdere, som har benyttet tilbuddet om indretning af ergonomisk hjemmearbejdsplads, er Rikke Hadbjerg, der arbejder som Product Owner og Engagement Manager hos If. I gennemsnit arbejder hun hjemme 3 dage om ugen og fra Ifs hovedkontor i Hvidovre 2 dage.

Rikke er én af de If-medarbejdere, som foretrækker genbrug.

”Generelt køber jeg rigtig mange ting brugt. Der er så meget til salg, der nærmest er som nyt. Dernæst var de ting jeg var ude efter, meget dyre i nypris, så ved at købe brugt, får man råd til at købe noget, man ellers ikke ville have råd til. Umiddelbart var der ingen grund til, at det skulle være nye ting, så jeg kiggede efter noget brugt og støttede dermed samtidig miljø og overforbrug”.

Rikke har købt en ergonomisk kontorstol og en ergonomisk rollermouse til sit hjemmekontor.

”Jeg synes det er genialt både at kunne købe nyt og brugt. På den måde tilgodeser man alle. Det gjorde det muligt for mig at købe flere ting for samme penge, og ikke mindst bliver miljøet skånet, og verden undgår unødig rovdrift på ressourcer. Jeg synes også, det viser, at If er en moderne og tidssvarende virksomhed, der formår at tilpasse sig”, siger hun.

I det hele taget har det stor betydning for Rikke Hadbjerg, at hendes arbejdergiver tilgodeser en god hjemmearbejdsplads.

”Jeg ville have indrettet en ordentlig plads uanset hvad, men med tilskuddet fra If kunne jeg gøre det mere ergonomisk korrekt. Det gjorde det muligt for mig at fuldende den arbejdsplads, jeg ønskede hjemme. Det betyder meget for mig, at min arbejdsplads også tænker på min hjemmearbejdsplads under pandemien. At mit velbefindende og trivsel er vigtigt for arbejdsgiveren”, siger hun.

Besøg vores LinkedIn

Læs fx om nyheder fra If, stillingsopslag etc.

Besøg os på YouTube

Her ser du vores forskellige kampagnefilm.

Følg os på Facebook

Se alt fra nyheder til tips og tricks.

Her finder du vores pressemeddelelser