Stærkt resultat for If trods store skader

08-09-2023, 06:53

KVARTALSRESULTAT: Forsikringsselskabet If kan tilføje endnu et kvartal med vækst. Resultatet er negativt påvirket af usædvanligt mange store skader, disse udfordringer til trods er Ifs resultat for andet kvartal stærkt.

Forsikringsselskabet If præsenterer i dag det finansielle resultat for andet kvartal og første halvår 2023. Bruttopræmieindtægterne er vokset med 5,9 procent, uden valutaeffekt, i forhold til første halvår af 2022. If fortsætter med at vækste på alle forretningsområder. For første halvår ender combined ratio på 82,7, mens andet kvartal er på 82,9. Det er steget fra 82,1 i første halvår af 2022, primært på grund af flere store skader.

- Vi har været i stand til at forudsige den økonomiske udvikling og tilpasse vores priser derefter. Vores resultat og fortsatte vækst år for år og kvartal efter kvartal viser, at vi er på rette vej og har en sund langsigtet strategi, siger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.

Resultatet påvirkes væsentligt af, at perioden har budt på flere store skader end normalt. Særligt er resultaterne for forretningsområde Industri påvirket af dette.

- Vi har haft nogle af de største skader i Ifs historie i dette kvartal. Omfanget af disse storskader er i sagens natur uforudsigeligt. Derfor er forsikring vigtig, og derfor er det vigtigt, at et forsikringsselskab er stort nok og økonomisk stabilt nok til at håndtere flere af de meget store skader. Også når de indtræder på samme tid.

- Selvom andet kvartals resultat er negativt påvirket af de store skader, er de underliggende tal gode. Vi vækster, vi holder en lav combined ratio og vi har været i stand til at justere priserne for inflation i tide til at levere endnu et stærkt resultat, siger Morten Thorsrud.

Ifs nordiske resultat for andet kvartal 2023

• If har en samlet præmietilvækst på 5,9 procent, uden valutaeffekt, i første halvår sammenlignet med samme periode sidste år (5,6 procent i andet kvartal 2022)
  • Bruttopræmieindtægter i andet kvartal var 15 055 MSEK (14 054 MSEK)
  • Resultat af forsikringsservices er 2 412 MSEK (2 591 MSEK)
  • Netto finansielt resultat i andet kvartal var 1 276 MSEK (4 977 MSEK)
  • Combined ratio for andet kvartal er 82,9 (80,3 for andet kvartal 2022) og for første halvår 82,7 (82,1 i første halvår 2022).

Ifs danske resultat

If rapporterer i 2023 resultater efter de nye rapporteringsstandarder IFRS 17 og IFRS 9. Af hensyn til sammenligneligheden er resultaterne fra andet kvartal 2022 genberegnet efter den nye standard.

• Præmieindtægter i andet kvartal var 1 167 MSEK (1 127 MSEK i andet kvartal 2022)
  • Resultat af forsikringsservices for andet kvartal endte på 342 MSEK (-56 MSEK)
  • Combined ratio for andet kvartal er 74,9 (114,1)