Tagplader, træer, plankeværk og drivhuse mest udsat for stormskader

02-16-2022, 10:29

Væltede plankeværk og træer ligger stadig mange steder og minder om stormen Malik, og nu varsles der om nye storme på vej. Opgørelse fra forsikringsselskab viser, at tagplader, plankeværk, drivhuse og store gavlflader er særligt udsatte i stormvejr.

Hvis skurtaget flapper lidt i vinden eller plankeværket svajer efter Malik, er der god grund til at spænde efter nu.

Opgørelser fra If Forsikring viser, at det især er skader på plankeværk, hegn, drivhuse, udhuse, flagstænger og store træer, som følger efter en storm. Forsikringsselskabet modtog over 1.200 anmeldelser på stormskader efter Malik.

Skademønstret er ofte det samme ved storme, fortæller Camilla Maarslet, leder af Bygningsskade hos If Forsikring.

- Store akutte skader er typisk på tage og gavle og på bygninger fra væltede træer. Her rekvireres skadeservice med hurtig udrykning til at dække af og til efterfølgende reparation, så der ikke sker følgeskader. Derefter ringer kunderne om ikke-akutte tagskader, som selvfølgelig vækker bekymring hos boligejerne, men ikke forårsager følgeskader. I dagene efter stormen kommer så de store mængder af mindre skader, som fx væltede hegn og plankeværk, ødelagte drivhuse og udhus-tage, knækkede flagstænger og væltede træer, forklarer skadechefen.

Hver tredje skade opgøres med det samme
I selve weekenden 29-30. januar, mens Malik rasede, var 90 pct. af de anmeldte skader større tagskader, væltede gavle og nedfaldne tagsten. I dagene efter var situationen omvendt, og 90 pct. af skaderne kunne kategoriseres som småskader, oplyser If.

- Det positive ved de mindre stormskader er, at vi ofte kan hjælpe kunderne med det samme. Ved Malik blev hver tredje skade behandlet og afsluttet i første kontakt med kunden. Det betyder, at kunderne hurtigt kan komme i gang med genetablering eller materialeindkøb, og få lagt den ærgerlige oplevelse bag sig, siger Camilla Maarslet.

Tjekliste før og efter storm:

• Fastgør løse tagsten, rygsten og tagplader
  • Tjek træer eller grene tæt på huset – beskær eller fæld om nødvendigt
  • Fastgør eller fjern havetrampolin
  • Stil havemøbler, haveredskaber og lignende i et skur, eller bind det fast
  • Tjek plankeværk/hegn
  • Gennemgå drivhuset