Corona-virus - sådan gælder erhvervsrejseforsikring

Information in English

Sådan dækker rejseforsikringen i forhold til Udenrigsministeriets rejsevejledning

Udenrigsministeriet har ændret rejsevejledningen til orange i hele verden og opfordrer nu alle danskere, der befinder sig i udlandet til at komme hjem, hurtigst muligt.

Er du i udlandet og skal hjem nu?

Kontakt din rejsearrangør eller dit flyselskab for at få information om, hvordan du kommer hjem, og følg de lokale myndigheders instruktioner. Retningslinjerne ændrer sig løbende.

Hvis din rejsearrangør eller dit flyselskab ikke kan hjælpe dig, så kontakt os på +45 70 13 13 35

Bemærk:

Vi modtager mange opkald i øjeblikket og henstiller til, at du kun ringer til os, hvis du allerede befinder dig i udlandet eller skal afrejse inden for en uge. 

Benyt i stedet vores online skadeanmeldelse til at anmelde din skade/situation.

Udenrigsministeriets rejsevejledning

UM har 4 rejsevejledninger. Nedenfor forklarer vi, hvad de betyder, samt hvordan du er dækket.

Bemærk venligst, at en rejsevejledning både kan gælde et helt land, eller blot et bestemt område i et land, fx en region. For at se, hvilken farvekategori området hvortil du skal rejse befinder sig i, henviser vi til Udenrigsministeriets hjemmeside.
UM har inddelt de 4 rejsevejledninger i farvekategorier, hhv. grøn, gul, orange og rød.

Rød: Områder hvor alle rejser frarådes

Dækker min rejseforsikring afbestilling af rejser til landet/området?:
Ja, såfremt der er afbestillingsdækning på din rejseforsikring og du har købt rejse og afbestillingsforsikring før rejsevejledningen blev ændret til rød. Rejseforsikringen dækker de udgifter, som du ikke får refunderet af din rejsearrangør. Vi beder dig derfor kontakte dit flyselskab/rejsebureau, før du kontakter os. Nogle flyselskaber og rejsebureauer har allerede åbnet for ombooking og refusion. Tjek dette med dit flyselskab eller rejsearrangør. Har du yderligere spørgsmål eller brug for hjælp, kan du kontakte os på 70 13 13 35.

Dækker min rejseforsikring udgifter til læge og medicin mv., hvis jeg bliver syg af Corona-virus, når jeg rejser i landet?:
Nej. Din rejseforsikring dækker ikke disse udgifter, medmindre du allerede var i landet, da rejsevejledningen blev ændret fra grøn/gul til rød.

Orange: Områder hvor ikke-nødvendige rejser frarådes

Dækker min rejseforsikring afbestilling af rejser til landet/området?:
Ja, såfremt der er afbestillingsdækning på din rejseforsikring og du har købt rejse og afbestillingsforsikring før rejsevejledningen blev ændret til orange. Rejseforsikringen dækker de udgifter, som du ikke får refunderet af din rejsearrangør. Vi beder dig derfor kontakte dit flyselskab/rejsebureau, før du kontakter os. Nogle flyselskaber og rejsebureauer har allerede åbnet for ombooking og refusion. Tjek dette med dit flyselskab eller rejsearrangør. Har du yderligere spørgsmål eller brug for hjælp, kan du kontakte os på 70 13 13 35.

Dækker min rejseforsikring udgifter til læge og medicin mv., hvis jeg bliver syg af Corona-virus, når jeg rejser i landet?:
Nej. Din rejseforsikring dækker ikke disse udgifter, medmindre du allerede var i landet, da rejsevejledningen blev ændret fra grøn/gul til orange.

Gul: Områder hvor man skal være ekstra forsigtig

Dækker min rejseforsikring afbestilling af rejser til landet/området?:
Nej.

Dækker min rejseforsikring udgifter til læge og medicin mv., hvis jeg bliver syg af Corona-virus, når jeg rejser i landet?:
Ja.

Grøn: Områder med normale tilstande

Dækker min rejseforsikring afbestilling af rejser til landet/området?:
Nej.

Dækker min rejseforsikring udgifter til læge og medicin mv., hvis jeg bliver syg af corona-virus, når jeg rejser i landet?:
Ja.

 

Karantæne og evakuering

Forsikringen dækker evakuering, hvis du opholder dig i et område, hvortil UM anbefaler evakuering eller hjemrejse efter din indrejse. Hvis Udenrigsministeriet (UM), efter påbegyndt rejse, ændrer rejsevejledning og anbefaler evakuering eller hjemrejse fra det område/land du opholder dig i, dækker forsikringen rimelige og nødvendige udgifter til hjemrejse/evakuering.

Hvis du, under din rejse, bliver sat i karantæne af lokale offentlige myndigheder og dermed ikke kan komme på dit planlagte fly hjem, dækker forsikringen rimelige og nødvendige udgifter til hjemrejse, hotel samt mad og drikke, indtil du kan rejse hjem igen.

Syg under rejsen

Bliver du syg under rejsen og har brug for lægehjælp, så kontakt SOS International på 70 13 13 35.

Senest opdateret d. 20.marts 2020

Ofte stillede spørgsmål og svar