Gode råd til at

UNDGÅ IDENTITETSTYVERI

Styr på indboforsikringen? Ellers kan du købe én her!

Det er rigtig uhyggeligt og ubehageligt at blive udsat for identitetstyveri, og ofte ved man slet ikke, hvad man skal gøre, for at komme ovenpå igen - kan politiet gøre noget, må du selv gøre noget og hvad hvis identitetstyven tømmer din konto?

Har du en familie- eller indboforsikring hos os, har du automatisk dækningen ID-sikring - det betyder, at vi hjælper og rådgiver dig, hvis du skulle blive offer for identitetstyveri.

Hvad er identitetstyveri?

Identitetstyveri sker, når nogen misbruger dine personlige oplysninger, fx i form af kreditkort, pas, sundhedskort, kørekort eller CPR-nummer, oftest for økonomisk vindings skyld.

Identitetstyveriet kan fx ske ved, at nogen udgiver sig for at være dig, hvorefter de hæver en masse penge, optager et lån eller køber dyre varer i dit navn.

Er du sikret ved identitetstyveri? Ellers kan du blive det via en indboforsikring hos os.

Beregn din pris i vores webshop her.

Sådan beskytter du dig mod identitetstyveri

Først og fremmest er det vigtigt, at du gør, hvad du kan for at undgå, at dine personlige data falder i hænderne på lyssky personer. Her er en række gode råd:

  • Pas på dine personlige oplysninger. Oplys ikke fortrolige og personlige oplysninger i mails, i telefonen, på debatsider eller chatsider. Dine oplysninger er personlige - giv dem aldrig videre.

  • Pas på dit kreditkort og kreditkortnummer. Sørg for altid at få dit kort tilbage, fx fra taxaer og restauranter, og indtast kun dine kreditkortoplysninger på hjemmesider, du har tiltro til. Få tips til at undgå fupbutikker.

  • Pas på din Facebook-profil. Indstil din profil, så kun dine venner kan se dine billeder og grundlæggende oplysninger. På den måde kan du beskytte dig selv mod identitetstyveri.

  • Oplys ikke dit CPR-nummer til andre end virksomheder og myndigheder, der har behov for at kende det. Heller ikke ved telefoniske henvendelser fra personer, du ikke har bedt om at blive kontaktet af. Brug en kryptereret mail, hvis du skal sende dit CPR-nummer til fx bank, forsikringsselskab eller en myndighed.

  • Brug adgangskode på dine digitale enheder, fx computere og telefoner, for at beskytte dig selv mod identitetstyveri, så andre ikke kan få adgang til dine oplysninger, hvis de bliver væk.
Med vores indboforsikring er du dækket af ID-sikring.

Har du husket forsikringen?

Uanset hvilken af vores 3 indboforsikringer du har, er du altid dækket af ID-sikring, som er en værdifuld dækning, hvis du bliver udsat for identitetstyveri.

Beregn prisen på indboforsikring

  • Få tømt postkassen af din nabo eller en ven, når du er på ferie, så breve med personlige oplysninger ikke kommer i identitetstyvens kløer. Opbevar dit pas og andre personlige papirer på en sikker måde i hjemmet og på ferien. Så mindsker du chancen for, at en indbrudstyv falder over det.

  • Pas på din computer. Husk at sikre din pc og bærbare enheder med antivirus og firewall. Brug forskellige adgangskoder til dine online tjenester – og anvend koder med små og store bogstaver samt tal.

  • Gem ikke adgangskoder til sider, der indeholder personfølsomme oplysninger og log altid ud fra sider, hvor du er logget på med NemID.

  • Krypter dit trådløse netværk. Er du i tvivl, så tjek brugsvejledningen til din router eller kontakt internetudbyderen.

  • Hold øje med bankkontoen. Tjek dit kontoudtog jævnligt, og ring straks til banken, hvis der er hævet beløb, som du ikke kender til.

  • Smid personlige papirer og kort sikkert ud. Riv personlige papirer over så mange gange, at man ikke kan se CPR-nummer og smid stykkerne ud i en lukket skraldepose. Det samme gælder sundhedskort og lignende.

  • Pas på din post. Lås din fysiske postkasse, for at undgå brevtyveri, og bemærk hvis post udebliver. Et pas eller sundhedskort, der er bestilt, men ikke når frem, bør altid anmeldes.

Sådan dækker indboforsikringen ved identitetstyveri

Hvis du har en familie- eller indboforsikring hos os, får du automatisk ID-sikring med som en del af pakken, uden at du skal betale ekstra - så er der altid hjælp at hente, hvis du bliver offer for identitetstyveri.

Hele din husstand dækkes, og forsikringen giver professionel hjælp, hvis du bliver udsat for identitetstyveri. Du får bl.a. hjælp til at begrænse skadevirkningerne ved identitetstyveri og til at afvise uretmæssige krav som følge af identitetstyveriet.

Læs mere om vores indboforsikring

Artiklen fortsættes nedenfor

1. Forebyggende råd

  • Vi har 24 timers call center (70 12 12 12)
  • Brug os til at få svar på dine spørgsmål, store som små
  • Vi rådgiver dig om, hvordan du mindsker risikoen for identitetstyveri

2. Ved mistanke om identitetstyveri

  • Vi hjælper dig med at vurdere om du har været udsat for identitetstyveri
  • Vi vejleder dig i at fremfinde de udskrifter og regninger der er brug for
  • Vi hjælper dig med at gennemgå materiale​

3. Begrænsning af identitetstyveri

  • Vi står til rådighed, hvis du skal have hjælp til at lave en politianmeldelse
  • Vi hjælper dig med at afvise fx regninger/abonnementer
  • Bistand til at undgå registrering hos RKI og lignende registre

4. Advokatbistand

  • Vi tager kontakt til kreditorerne
  • Dækning af udgifter til eventuel advokatbistand

Er du blevet udsat for identitetstyveri?

Gør følgende:

  • Indgiv straks en politianmeldelse.
  • Spær dit CPR-nummer, dit kreditkort, din konto og dine kreditoplysninger.
  • Skift alle adgangskoder.
  • Tag kontakt til de butikker, banker og finansieringsselskaber, der opkræver penge fra dig.

Vi hjælper med advokatbistand

Vores ID-sikring dækker nødvendige udgifter til advokatbistand i bestræbelserne på at stoppe identitetstyveriet. Den samlede dækning er på op til 35.000 kroner, og derudover er der mulighed for videreformidling til indbo- eller familieforsikringens retshjælp.

Læs mere om vores indboforsikringer

Hvor galt kan identitetstyveri gå?

Bliver du udsat for identitetstyveri, kan du risikere, at der bliver købt benzinkort, telefonabonnementer, optaget lån eller købt dyre varer på nettet med dit kreditkort.

For nogle kommer det så vidt, at de bliver registreret som skyldnere i RKI, og kan få problemer med lån til fx bolig eller bil i fremtiden.

Et frustrerende og tidskrævende oprydningsarbejde

Der opstår et tidskrævende oprydningsarbejde, når du bliver ramt af identitetstyveri. Pludselig kommer der regninger, rykkere og inkassoskrivelser i en lind strøm. Det er både svært og frustrerende at skulle ringe rundt til kreditorerne og bevise sin uskyld – og det er svært at vide, hvornår problemet stopper.

Overlad alt besværet til os

Sker det, at dine personlige oplysninger bliver misbrugt, er det værdifuldt med ID-sikring - her overlader du besværet til os.

Hos If kender vi procedurerne overfor kreditorer og de forskellige instanser, og kan stoppe regninger og rykkere. Du sender ganske enkelt alle inkassobreve og fejlagtige regninger videre til os, så tager vi os af bøvlet med at kontakte kreditorerne og forklare din uskyld.

Uanset hvilken af vores 3 indboforsikringer du har, er du altid dækket af ID-sikring, som er en værdifuld dækning, hvis du bliver udsat for identitetstyveri.

Beregn din pris på indboforsikring

Vilkår

ID-sikring er en del af din familie- eller indboforsikring, og vilkårene finder du her:

Læs vilkår

Spørgsmål og svar

Som en hjælp har vi her samlet de spørgsmål, som oftest bliver stillet om identitetstyveri.

Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål, så er du altid velkommen til at ringe til os på telefonnummer 70 12 12 12 eller sende os en mail på idsikring@if.dk

Hvad gør jeg, hvis jeg bliver udsat for et identitetstyveri?

Det er vigtigt at anmelde identitetstyveriet til politiet.

Har du fx modtaget regninger for varekøb, som du ikke kender til, er kvitteringen for din politianmeldelse et vigtigt bevis for, at du ikke har foretaget det pågældende varekøb.

Du skal desuden gøre indsigelse mod de uretmæssige krav fra kreditorer, som du modtager på baggrund af identitetstyveriet, og du skal aldrig betale regninger.

Kontakten med de forskellige kreditorer kan være et tidskrævende arbejde. Har du en If ID-sikring, klarer vi det hele for dig. ​

Jeg har modtaget en mistænkelig mail, hvad skal jeg gøre?

Såkaldte "phishing" mails, hvor svindlere forsøger at franarre dig personlige oplysninger som CPR-nummer, brugernavne, adgangskoder osv., kan være godt lavet.

Det er derfor klogt at være skeptisk over for de mails, som du modtager. Modtager du fx en mail fra SKAT, som beder om personlige oplysninger, bør du være varsom.

Din bank og SKAT vil ikke bede om denne type oplysninger pr. mail.

Er du i tvivl om ægtheden af en mail, er et godt råd at ringe til afsenderen og få kontrolleret, om henvendelsen er ægte. Find telefonnummeret på firmaets hjemmeside og ring og spørg til den mail, som du har modtaget. ​

Jeg har fået stjålet min pengepung - hvad gør jeg?

Udover at spærre dine kreditkort og anmelde tyveriet til politiet, vil det være fornuftigt at holde ekstra godt øje med din postkasse. Det vil besværliggøre identitetstyvens misbrug.

Tyveri af regninger fra din postkasse, kan dække over et misbrug. Øget opmærksomhed på din post vil desuden gøre det sværere at bestille fx kreditkort og benzinkort til din adresse.​

Jeg trues med inkasso, for noget jeg ikke har købt

Hvis du trues med inkasso efter at have undladt at betale en regning, for en vare du ikke har købt, skal du fortsat undlade at betale regningen.

Der skal gøres indsigelse mod kravet. Kontakt If ID-sikring, som hjælper dig med at afvise det uretmæssige krav, på telefon 70 12 12 12 eller mail: idsikring@if.dk​​​​.​​

Hvordan kan bedragere misbruge mit CPR-nummer?

Bedragere kan misbruge dit CPR-nummer, til at foretage køb i dit navn. Det kan fx være mobiltelefoner, som købes på afbetaling. Bedrageren får telefonen sendt til en afhentningsboks, og regningen sendes til dig.

Der kan også handles på afbetaling, oprettes betalingskort til benzinstationer eller optages ufordelagtige kviklån.​​

Jeg har haft indbrud, hvad skal jeg være opmærksom på?

Du har sikkert opdaget, at musikanlægget mangler. Har du husket at kontrollere, at dit pas stadig ligger på sin plads? Er din computer stjålet, bør du skifte password til fx din mail.

I tiden efter indbruddet bør du ligeledes være opmærksom på din post. ​​

Hvordan opdager jeg, om jeg er udsat for et identitetstyveri?

Hvis du modtager regninger eller bekræftelser på varekøb og abonnementer, som du ikke kender noget til, skal du reagere.

Meddelelse om adresseændring, breve om låneansøgninger eller telefoniske henvendelser om varekøb, som du ikke kender noget til, bør du også reagere på. ​

Kan jeg spærre mit CPR-nummer for kreditkøb?

​​Det er desværre ikke muligt.

Hvad skal jeg være opmærksom på ift. sociale medier?

Tænk over hvilke oplysninger du deler på fx Facebook.

Undgå at dele billeder, som indeholder personfølsomme oplysninger. Det kan eksempelvis være dit nyerhvervede kørekort eller et diplom fra din uddannelse.

Husk der er mange, der læser med på dine Facebook-opdateringer. ​

Skal man have et nyt CPR-nummer efter identitetstyveri?

​​Muligheden for at få tildelt et nyt CPR-nummer er kun tiltænkt helt særlige tilfælde. Tildeling af et nyt CPR-nummer vil kun i få tilfælde være en egnet løsning.

Ønsker man som offer for et identitetstyveri at få tildelt et nyt CPR-nummer, skal man indgive en anmodning til Økonomi- og Indenrigsministeriet, som vil vurdere, om der i ens tilfælde, kan tildeles et nyt CPR-nummer.

Kun i de tilfælde hvor misbruget af ens CPR-nummer, er af en særlig karakter, har et stort omfang og er vedvarende, vil vi anbefale at anmode om tildeling af et nyt CPR-nummer. ​

If ID-sikring kan bistå med hjælp og vejledning igennem denne proces. ​

Senest opdateret den 6. april 2017.