Spørgsmål og svar om coronavirus og rejseforsikring

Opdateret 18. marts

----------

Mastercard kunder

Har du rejseforsikring via dit Mastercard i Spar Nord eller Arbejdernes Landsbank, så klik på bankens navn, for at se dækninger: Spar Nord eller Arbejdernes Landsbank.

----------

Skal du ud at rejse og bekymrer dig om coronavirus, har vi samlet en række spørgsmål og svar her

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg befinder mig i udlandet og skal hjem nu?  
Kontakt dit rejsebureau eller flyselskab for bed om hjælp til at komme hjem – og følg de lokale myndigheders instruktioner. Retningslinjerne ændrer sig løbende.

Hvis du ikke kan få hjælp hos dit rejsebureau eller flyselskab, så kontakt os på +45 70 12 12 12. Selvom vi har indsat ekstra bemanding har vi meget travlt, og håber på din forståelse og tålmodighed, hvis der er kø på telefonerne. 

Udenrigsministeriet anbefaler, at du tilmelder dig Udenrigsministeriets Danskerliste og opfordrer dig til, at kontakte nærmeste ambassade eller konsulat, hvis du har brug for hjælp.

Hvad hvis jeg bliver sat i karantæne eller strander i udlandet?
Hvis du ikke kan rejse hjem, fordi du er sat i karantæne eller fordi grænser og lufthavne er lukket i på dit rejsemål, kan du kontakte os på +45 70 12 12 12 eller anmelde situationen som en skade på: www.if.dk/anmeldskade. Vi hjælper med eventuelle udgifter til et forlænget ophold, indtil du igen kan rejse hjem.

Afbestilling af rejse til udlandet
Situationen ændrer sig hele tiden og kan nå at ændre sig inden sommerferien. Derfor skal du kontakte os angående afbestilling efter følgende regler (bemærk, at vi anvender ordet ”skade” om dit krav):

Hvis du har betalt hele rejsen allerede

  • Skal du ud at rejse inden den 13. april, kan du anmelde skaden til os nu på dk/anmeldskade
  • Skal du ud at rejse efter den 13. april, skal du først anmelde til os 14 dage før afrejse

Hvis du endnu kun har betalt depositum

  • Har du kun betalt depositum på din rejse - og først skal til at betale restbeløbet nu - skal du kontakte If Rejseskade på +45 70 12 12 12. Dette gælder uanset, hvornår du skal rejse.

Husk, at du altid skal starte med at kontakte dit rejseselskab for evt. om booking eller refundering, før du anmelder skaden til forsikringsselskabet.

Bemærk: If har tre rejseforsikringer: Rejse, Rejse Plus og Rejse Super. Det er en god idé at tjekke, hvilken forsikring du har. Afbestillingsforsikring er omfattet af Rejse Plus og Rejse Super, men ikke af Rejse. Har du købt din rejseforsikring hos os for nogle år siden, kan den hedde Rejse Basis, Rejse Standard eller Rejse Super. Her er afbestillingsforsikringen omfattet af Rejse Standard og Rejse Super, men ikke af Rejse Basis.

Du kan se hvilken rejseforsikring du har, ved at logge på Mine sider på If.dk. Vælg ”Mine forsikringer” og se din Rejseforsikring eller din Indboforsikring. Klik på ”Forsikringens indhold”.

Ønsker du at afbestille en rejse, skal du først kontakte dit rejsebureau eller flyselskab for at undersøge muligheden for ombooking eller refusion af billetten.

Afbestilling af rejser i Danmark
Rejseforsikringen dækker ikke afbestilling af rejser i Danmark (Grønland og Færøerne undtaget), hvis årsagen fx er aflysning på grund af coronavirus.

Afbestilling på grund af UM’s ændrede rejsevejledning, fx grundet epidemi, gælder ikke rejser i Danmark

Jeg har lige købt rejseforsikring med afbestillingsforsikring.
Du skal have købt din afbestillingsforsikring før den situation opstår, som du ønsker erstatning for. I relation til coronavirus, betyder det, at du for at opnå dækning både skal have købt din rejse og din forsikring inkl. afbestillingsdækning, før Udenrigsministeriet begynder at fraråde indrejse til det pågældende land/område.

Aflyste arrangementer i udlandet
En række arrangementer (fx fodboldkampe, motionsløb og karneval) er blevet aflyst i forbindelse med udbrud af coronavirus. Er du berørt af dette, skal du kontakte din rejsearrangør.

Vi dækker dog udgifter til aflyste arrangementer, hvis hele rejsen er dækket under afbestillingsdækningen, fx når det er i forbindelse med en rejse, hvor UM fraråder indrejse eller fordi du er blevet syg inden rejsen.

Dækker min rejseforsikring, hvis jeg vælger at rejse alligevel, selvom al unødvendig rejse frarådes fra UM?
Nej, rejseforsikringen dækker ikke under rejser, hvis du vælger at rejse til et land som Udenrigsministeriet fraråder at rejse til.  Med den nuværende udmelding fra Udenrigsministeriet gælder det rejser til alle lande i verden.

Vælger du alligevel at rejse under den nuværende rejsevejledning, dækker rejseforsikring således ikke.

Er tabt arbejdsfortjeneste ved karantæne under ferien dækket?
Rejseforsikringen dækker ikke udgifter til tabt arbejdsfortjeneste, i det tilfælde, at du ufrivilligt skal opholde dig indenfor.

Her finder du flere relevante informationer
Vi følger Udenrigsministeriet udmeldinger tæt og holder os løbende opdateret på situationen. Du kan finde flere råd og vejledninger på disse links: