Arbejdspladsvurdering (APV)

Alle virksomheder med ansatte skal i henhold til loven udarbejde en APV. Det er arbejdsgiverens ansvar, og medarbejderne skal inddrages i processen.

Herunder har vi samlet nogle ressourcer, som kan hjælpe dig til at sikre din arbejdsplads og passe på dine medarbejdere.

Kortlæg din virksomheds behov for personforsikringer

Hvad er en APV?

En arbejdspladsvurdering (APV) er lovpligtig for alle virksomheder, som har ansatte i Danmark, og den skal som minimum fornyes hvert tredje år. Formålet med at udvikle en APV er at identificere og vurdere forskellige risici i arbejdsmiljøet, så ulykker og sygdom kan forebygges.

Her er der flere ting at være opmærksom på. Arbejdsmiljøet begrænser sig ikke til selve arbejdspladsen, og hvis medarbejdere eksempelvis har kundebesøg eller hjemmekontorer, skal disse også inddrages i vurderingen.

Desuden er det vigtigt, at medarbejderne inddrages både i identificeringen og vurderingen af risici. Dette inkluderer personale, som ikke beskæftiger sig med virksomhedens kerneydelse, eksempelvis kantine- eller rengøringspersonale. Forskellige medarbejdere befinder sig hver dag i forskellige dele af arbejdsmiljøet, og det er den samlede personalegruppe, der ved, hvor de samlede risici i en given virksomhed findes.

Når risici er identificeret og vurderet, er næste skridt at tage de forebyggende skridt, der er mulige, så medarbejderne sikres et trygt arbejdsmiljø.

Identificering, vurdering og forebyggelse skal altsammen dokumenteres.

"Hvordan forebygger jeg skader i min virksomhed?"

Vi har samlet en række tips og råd, som kan hjælpe dig, der vil tage aktive skridt for at forbedre sikkerheden på din arbejdsplads.

Skab en mere sikker virksomhed

"Kan jeg få rabat på sikringsudstyr?"

Som kunde hos os kan du få rabat på en række forskellige produkter, der styrker sikkerheden på din arbejdsplads. Rabat på låsesystemer, DNA-mærkning, brandslukningssystemer og it-sikkerhed er bare nogle af de fordele, du får adgang til som kunde hos os.

Få rabatterne nu

Hurtigt overblik over APV

APV-ressourcer fra Arbejdstilsynet

Arbejdstilsynet har en række ressorcer som kan hjælpe særligt små og mellemstore virksomheder udarbejde en APV. Vi har samlet tre af de vigtigste her, så du kan komme hurtigt i gang på din virksomhed.

Vi belønner virksomheder, som gør noget ved arbejdsmiljøet

Du kan opnå nedsat pris på din arbejdsskadeforsikring, når du gør noget ved din virksomheds arbejdesmiljø.

Det kan f.eks. være at udarbejde arbejdspladsvurdering én gang årligt, oplyse os om sygefravær og personaleudskiftning i din virksomhed.

Tal med én af vores eksperter om, hvordan vi kan skræddersy en arbejdsskadeforsikring til dig.

Book et telefonmøde

Hvad kan man gøre for at forebygge sygefravær?

Nordisk forskning peger på, at virksomheder der sikrer sine medarbejdere med en sundhedsforsikring, markant sænker sygefraværet.

Det skyldes blandt andet de forebyggende tiltag, hvor den enkelte medarbejder får fri adgang til online læge, fysioterapeut og psykolog, før det går galt, men det skyldes også den hurtige adgang til diagnose og behandling, når først sygdommen opstår.

Læs mere om sundhedsforsikring

Beskyt dine medarbejdere med personforsikring

Arbejdsskadeforsikring er lovpligtig for virksomheder, der er registreret som et ApS eller A/S, men det er bare én af de personforsikringer, vi tilbyder dig, så du kan beskytte din virksomhed og dine medarbejdere.