SPØRGSMÅL OG SVAR for nye kunder

Som ny kunde i et forsikringsselskab, kan der opstå mange spørgsmål: det kan være til din regning, til din police el. lign. Derfor har vi samlet svar på de spørgsmål, som vores nye kunder oftest stiller os.

Hvorfor har jeg kun modtaget nogle af mine policer?

Der kan være flere årsager til, at du ikke modtager alle dine policer samtidig. Herunder ses grundene til, at visse policer kan være længere undervejs end andre:

  • Hvis du har bestilt en ulykkesforsikring med sygdomsdækning, Børn Super, Voksen Super eller en livsforsikring, kan du opleve længere leveringstid på disse policer.

    Den længere leveringstid skyldes at vi skal gennemgå den helbredserklæring, du har udfyldt og indsendt. Dette kan i visse tilfælde tage op til 4 uger.

    Overstiger vores behandlingstid 4 uger, hører du naturligvis fra os.

  • Hvis du har bestilt en bilforsikring hos os, vil du først modtage policen i dagene omkring ikrafttrædelsen af forsikringen, da vi afventer besked fra SKAT, før vi kan lave din police.

Hvis du har spørgsmål til forløbet omkring din ulykkes-, børne- eller livsforsikring, din helbredserklæring, behandlingstiden af denne el. lign, er du altid velkommen til at kontakte vores helbredsgruppe på telefon 36 87 47 99 alle hverdage mellem kl. 8.30 og 16.00, eller skrive til helbredsgruppen@if.dk.​

Hvornår får jeg policen på min bilforsikring?

Du vil først modtage policen på din bilforsikring i dagene omkring forsikringen træder i kraft. Det skyldes, at vi afventer besked fra SKAT, derfor udstedes policer på bilforsikringer først ca. 14 dage før ikrafttrædelse.

Hvis din bilforsikring fx starter hos os den 1. juli, modtager vi besked fra SKAT omkring den 20. juni, hvorefter vi laver policen og sender den til dig. ​​

Hvorfor har jeg ikke fået policen på min personforsikring endnu?

Ved personforsikringer med sygdomsdækning skal du udfylde en helbredserklæring, som vi gennemgår, før vi evt. kan tilbyde dig en forsikring med sygdomsdækning.

​Vores Helbredsafdeling behandler din helbredserklæring og der er en generel efterbehandlingstid på personforsikringer. Du er selvfølgelig dækket på ulykkesdelen pr. den aftalte dato, også selvom du ikke har en police.

Når din sag er færdigbehandlet, sender vi din police. I de få tilfælde hvor vi ikke kan tilbyde sygdomsdækning, vil vi ved Børneforsikring- (Super) eller Voksenforsikring- (Super) sende en police på en ulykkesforsikring.

Læs mere om behandling af helbredserklæring

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores helbredsgruppe på telefon 36 87 47 99 alle hverdage mellem kl. 8.30 og 16.00, eller på helbredsgruppen@if.dk.

Hvorfor stemmer beløbet på min regning ikke?

Din forsikring er blevet ændret, du er flyttet eller du har købt en ny forsikring - hvis du har gjort det midt i en måned, kan beløbet på den første opkrævning være "skæv". Vi har tilpasset ændringen og sendt en ny opkrævning.

Bilforsikring
Hvis det drejer sig om din bilforsikring, skyldes det, at vi opkræver med tilbagevirkende kraft. Det vil sige, at vi opkræver fra den dato, bilen er indregistreret hos os. Derfor vil den første opkrævning ofte være højere end de øvrige måneder.

Hvilke afgifter og gebyrer betaler jeg?

Via linket finder du en oversigt over de gebyrer, vi som forsikringsselskab opkræver, samt en oversigt over de lovbestemte afgifter og bidrag, vi opkræver for staten.

Gebyrer og afgifter

Hvorfor skal jeg tilmelde mig Betalingsservice?

Vi anbefaler brugen af Betalingsservice, da det er nemmest.

Dit beløb overføres automatisk og til tiden fra din bank til os, det eneste du skal tænke på, er om navnet på bankkontoindehaveren er det samme navn, som dét dine forsikringer er oprettet i.

Er der flere navne på forsikringerne, skal samtlige navne også fremgå på bankkontoen, ellers vil betalingen blive afvist af banken.

Hvis du er i tvivl om, hvem der har betalingsfuldmagt til bankkontoen, skal du kontakte din bank.

Desuden sparer du både tid og penge ved at tilmelde dig Betalingsservice i sammenligning med girobetalinger.

Hvis du vælger at betale din forsikring via Betalingsservice frem for giro, sparer du 45 kroner - du betaler nemlig kun intet gebyr, når du betaler via Betalingsservice.​

​Forsikringen er tilmeldt Betalingsservice, men jeg har fået et girokort?

Hvis du har fået et girokort, er tilmeldingen til Betalingsservice blevet annulleret, enten af din bank eller af dig. Du bør kontakte din bank om årsagen til den er annulleret.

Du skal blot betale det tilsendte girokort, og derefter tilmelde forsikringen til Betalingsservice igen, enten via din bank eller netbank. Når du har tilmeldt dig igen, vil du modtage næste opkrævning via Betalingsservice.

Hvis girokortet ikke betales, vil evt. aftale om månedsbetaling blive annulleret og kan først oprettes igen næste gang forsikringen har hovedfald (en gang om året).​​​

Hvordan tilmelder jeg mig Betalingsservice?

Du kan læse mere og tilmelde dine forsikringer til Betalingsservice via dette link: Tilmeld Betalingsservice​.

Hvordan får jeg mine forsikringer i e-Boks?

Hvis du ønsker at få din forsikringsoversigt i din e-Boks, skal du blot logge på e-Boks og tilmelde If Skadeforsikring under "Indstillinger".​

Hvorfor er 1. bilopkrævning på månedsbetaling højere end aftalt?

​Bilforsikringen bliver først udstedt, når vi har modtaget besked fra SKAT, hvorefter vi laver din police færdig og tilmelder den Betalingsservice.

Dette betyder, at vi ved første betaling opkræver med tilbagevirkende kraft fra den dato, bilen er indregistreret hos os.

Stempel og portogebyr trækkes også fra den første måned, så den første trækning vil altid være højere end de øvrige måneder.

Hvordan tilmelder jeg mig månedsbetaling?

​Du kan tilmelde dine forsikringer til månedsbetaling via dette link: Tilmeld månedsbetaling​ eller ved at kontakte vores Kundecenter.

Vi har brug for dit reg. nr. og kontonummer på den bankkonto, som forsikringerne skal betales fra.

Vær opmærksom på, at navnet på bankkontoindehaveren skal være det samme navn, som dét dine forsikringer er oprettet i. Er der flere navne på forsikringerne, skal samtlige navne også fremgå på bankkontoen.

Har du spørgsmål?

Vi er klar til at hjælpe dig.
Ring til os på 70 12 12 12, chat eller skriv til os​ - eller få os til at ringe til dig​.​​​​​​​​​

Et godt sted at være

Årets Forsikringsselskab 2016
I både 2014 og 2016 udnævnte Autobranchen Danmark If som ”Årets Forsikringsselskab”.

Branchens Bedste Kundeservice
If vandt prisen for Branchens Bedste Kundeservice inden for Pension og Finans i 2017.

Anmeld din skade online

  • Du kan anmelde døgnet rundt.
  • Anmeld også selvom du ikke kender alle detaljerne endnu.
  • Vi registrerer skaden med det samme.
  • Vi kontakter dig direkte og følger op på detaljerne.
Anmeld din skade her