SPØRGSMÅL OG SVAR for nye kunder

Som ny kunde i et forsikringsselskab, kan der opstå mange spørgsmål: det kan være til din regning, til din police el. lign. Derfor har vi samlet svar på de spørgsmål, som vores nye kunder oftest stiller os.

Hvorfor har jeg kun modtaget nogle af mine policer?

Der kan være flere årsager til, at du ikke modtager alle dine policer samtidig. Herunder ses grundene til, at visse policer kan være længere undervejs end andre:

  • Hvis du har bestilt en ulykkesforsikring med sygdomsdækning, Børn Super, Voksen Super eller en livsforsikring, kan du opleve længere leveringstid på disse policer.

    Den længere leveringstid skyldes at vi skal gennemgå den helbredserklæring, du har udfyldt og indsendt. Dette kan i visse tilfælde tage op til 4 uger.

    Overstiger vores behandlingstid 4 uger, hører du naturligvis fra os.

  • Hvis du har bestilt en bilforsikring hos os, vil du først modtage policen i dagene omkring ikrafttrædelsen af forsikringen, da vi afventer besked fra SKAT, før vi kan lave din police.

Hvis du har spørgsmål til forløbet omkring din ulykkes-, børne- eller livsforsikring, din helbredserklæring, behandlingstiden af denne el. lign, er du altid velkommen til at kontakte vores helbredsgruppe på telefon 36 87 47 99 alle hverdage mellem kl. 8.30 og 16.00, eller skrive til helbredsgruppen@if.dk.​

Hvorfor er policen på min bilforsikring ikke kommet endnu?

Du vil først modtage policen på din bilforsikring i dagene omkring forsikringen træder i kraft. Det skyldes, at vi afventer besked fra SKAT, derfor udstedes policer på bilforsikringer først ca. 14 dage før ikrafttrædelse.

Hvis din bilforsikring fx starter hos os den 1. juli, modtager vi besked fra SKAT omkring den 20. juni, hvorefter vi laver policen og sender den til dig. ​​

Hvorfor tager det længere tid at få min personforsikringspolice?

Ved personforsikringer med sygdomsdækning skal du udfylde en helbredserklæring, som vi gennemgår, før vi evt. kan tilbyde dig en forsikring med sygdomsdækning.

Helbredserklæringen skal udfyldes, for at vi kan give dig den bedst mulige forsikringsdækning til den rette pris.

I de få tilfælde hvor vi ikke kan tilbyde sygdomsdækning, vil vi ved Børne- (Super) eller Voksen- (Super) sende en police på en ulykkesforsikring.

Skulle du have spørgsmål til dette, er du velkommen til at kontakte vores helbredsgruppe på telefon 36 87 47 99 alle hverdage mellem kl. 8.30 og 16.00, eller på helbredsgruppen@if.dk.

Hvorfor stemmer beløbet på min regning ikke?

Hvis det drejer sig om din bilforsikring skyldes det, at vi opkræver med tilbagevirkende kraft. Det vil sige, at vi opkræver fra den dato, bilen er indregistreret hos os. Derfor vil den første opkrævning ofte være højere end de øvrige måneder.

Årsagen kan også være, at du har købt en forsikring midt i en måned, derfor bliver beløbet "skævt" på den første opkrævning.

Eller måske er din forsikring er blevet ændret, hvorefter vi har tilpasset ændringen og sendt en ny opkrævning.

Det kan også skyldes, at du er flyttet, hvilket kan have haft betydning for prisen på din forsikring.​

Slutteligt kan beløbet på din regning være højere end aftalt pga. forskellige afgifter og gebyrer. Læs mere om dette i næste afsnit. ​

Hvilke afgifter og gebyrer kan jeg blive opkrævet af If?

Du får her en oversigt over de gebyrer, vi som forsikringsselskab opkræver, samt en oversigt over de lovbestemte afgifter og bidrag, vi opkræver for staten.


​​​Betalingsservicegebyr på alle forsikringer​

7,50 kroner.

Hvert år betaler man et gebyr til Betalingsservice for at håndtere betalinger, og dette beløb vil derfor blive opkrævet på din første regning. Hvis du har månedsbetaling, vil din første betaling derfor være højere. (Beløbet er årligt og pr. forsikring)​


Stormflod- og stormfaldsafgift på hus-, fritidshus- og indboforsikring​

60 kroner.

Hvis du har købt en hus-, fritidshus- eller indboforsikring, skal du betale en såkaldt stormflodsafgift til staten. Denne afgift betales som et engangsbeløb, som vi opkræver på din første regning og viderebetaler til staten. Hvis du har månedsbetaling, vil din første betaling derfor være højere.

Obs. Denne afgift gælder alle 3 forsikringer. Hvis du fx har købt både en hus- og en indboforsikring, vil du skulle betale 120 kroner på din første regning.


​Miljøbidrag på bil- eller motorcykelforsikring

101 kroner.

Hvis du har købt en bil- eller motorcykelforsikring, opkræver staten årligt en miljøafgift, som vi opkræver og viderebetaler til staten. Hvis du har årsbetaling trækkes beløbet samlet, mens det ved månedsbetaling bliver fordelt på 12 måneder.


​Girokortgebyr

45 kroner.

Hvis du betaler via girokort, skal du betale et girokortgebyr. Dette betales ved hvert girokort, derfor anbefaler vi altid, at du tilmelder dig Betalingsservice.


Øvrige bemærkninger

Desuden vil der af din betalingsoversigt fremgå en Statsafgift på bil- og motorcykelforsikringer, samt Skadeforsikringsafgift på alle købte forsikringer. Disse er medregnet i prisen på din forsikring, og har derfor ingen indvirkning på din betaling. ​

Hvorfor skal jeg tilmelde mig Betalingsservice?

Vi anbefaler brugen af Betalingsservice, da det er nemmest.

Dit beløb overføres automatisk og til tiden fra din bank til os, det eneste du skal tænke på, er om navnet på bankkontoindehaveren er det samme navn, som dét dine forsikringer er oprettet i.

Er der flere navne på forsikringerne, skal samtlige navne også fremgå på bankkontoen, ellers vil betalingen blive afvist af banken.

Hvis du er i tvivl om, hvem der har betalingsfuldmagt til bankkontoen, skal du kontakte din bank.

Desuden sparer du både tid og penge ved at tilmelde dig Betalingsservice i sammenligning med girobetalinger.

Hvis du vælger at betale din forsikring via Betalingsservice frem for giro, sparer du 37,50 kroner - du betaler nemlig kun 7,50 kroner i gebyr pr. forsikring, når du betaler via Betalingsservice.​

Hvorfor modtager jeg girokort, når jeg er tilmeldt Betalingsservice?

Hvis du har fået et girokort, er tilmeldingen til Betalingsservice blevet annulleret, enten af din bank eller af dig. Du bør kontakte din bank om årsagen til den er annulleret.

Du skal blot betale det tilsendte girokort, og derefter tilmelde forsikringen til Betalingsservice igen, enten via din bank eller netbank. Når du har tilmeldt dig igen, vil du modtage næste opkrævning via Betalingsservice.

Hvis girokortet ikke betales, vil evt. aftale om månedsbetaling blive annulleret og kan først oprettes igen næste gang forsikringen har hovedfald.

Hvordan tilmelder jeg mig Betalingsservice?

Du kan læse mere og tilmelde dine forsikringer til Betalingsservice via dette link: Tilmeld Betalingsservice​.

Hvordan får jeg mine forsikringer i e-boks?

Hvis du ønsker at få din forsikringsoversigt i din E-boks, skal du blot logge på e-boks og tilmelde If Skadeforsikring under indstillinger.​

Hvorfor er beløbet højere end aftalt på min 1. månedsbetaling?

Ved indgåelse af månedsbetaling betales porto og stempelgebyr på første opkrævning, derfor vil beløbet være højere ved den første trækning. De resterende trækninger vil være som aftalt.​

Hvorfor er min bilforsikrings 1. månedsbetaling højere end aftalt?

På netop bilforsikringer sker opkrævningen med tilbagevirkende kraft, fra den dato bilen er indregistreret hos os. Grundet dette, kan beløbet på din første opkrævning på bilforsikringen godt være højere end de resterende trækninger.​​

Hvordan tilmelder jeg mig månedsbetaling?

Du kan tilmelde dine forsikringer til månedsbetaling via dette link: Tilmeld månedsbetaling​.

Vær opmærksom på, at navnet på bankkontoindehaveren skal være det samme navn, som dét dine forsikringer er oprettet i. Er der flere navne på forsikringerne, skal samtlige navne også fremgå på bankkontoen.

Har du spørgsmål?

Vi er klar til at hjælpe dig.
Ring til os på 70 12 12 12, chat eller skriv til os​ - eller få os til at ringe til dig​.​​​​​​​​​

Et godt sted at være

Årets Forsikringsselskab 2016
I både 2014 og 2016 udnævnte Autobranchen Danmark If som ”Årets Forsikringsselskab”.

Billigste bilforsikring til 18-årige
Mikonomi erklærede i juli 2015, at If kan tilbyde den billigste kaskobilforsikring til 18-årige.​

Anmeld din skade online

  • Du kan anmelde døgnet rundt
  • Anmeld også selvom du ikke kender alle detaljerne endnu
  • Vi registrerer skaden med det samme
  • Vi kontakter dig direkte og følger op på detaljerne
Anmeld din skade her