Lav en markedsføringsplan

Ønsker du, eller har du allerede startet en virksomhed?

Så er det en rigtig god idé at lave en markedsføringsplan. Det er både praktisk, og det skaber en følelse af seriøsitet omkring din virksomhed.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Herunder har vi listet nogle af de vigtigste elementer, du skal huske at tænke på, når du udarbejder din markedsføringsplan. Du kan også læse om markedsføringsloven eller markedsføring på sociale medier.

Produktet der skal markedsføres

Det er vigtigt, at du er helt klar over, hvilke ydelser eller produkter du ønsker at markedsføre. Hvis du selv er usikker på, hvad du ønsker at markedsføre, vil modtageren også være det.

Din målgruppe

Du skal overveje, hvem din målgruppe er. Ønsker du f.eks. at markedsføre til kunder eller investorer? Der er forskel på, hvordan du skal markedsføre alt efter hvem du ønsker at nå ud til. Forskellige målgrupper vil have forskellige interesser og behov.

Salgskanal til målgruppe

Hvordan du vil sælge dine varer hænger sammen med hvem din målgruppe er. Hvis du f.eks. ønsker at henvende dig til en yngre målgruppe, er det sandsynligvis en god idé med en webshop.

Kend dit budget

Allerede inden du udarbejder din markedsføringsplan, er det en fordel at kende dit budget. På den måde kan du lave en realistisk markedsføringsstrategi.

Markedsføringskanal

Når du har gennemtænkt

  • dit produkt,
  • din målgruppe,
  • din salgskanal og
  • dit budget,

så kan du begynde at overveje hvilke markedsføringskanaler, der vil passe til din virksomhed.

Aktivitetet eller kampagne

I en markedsføringsplan fremgår de aktiviteter, du har tænkt dig at udføre i din markedsføringskampagne, f.eks. udsendelse af nyhedsmail, trykte og digitale annoncer samt opslag på sociale medier fra virksomheden såvel som fra influencere.

Hvornår skal kampagnen ske?

  • Hvornår skal aktiviteterne foregå?
  • Én bestemt dag, uge eller måned?
  • Hvor lang tid skal en kampagne løbe over?

Du skal huske at tage højde for ferier og årstider m.m. alt efter hvilket produkt du tilbyder.

Effekten af din aktivitet eller kampagne

Det er vigtigt, at du undersøger effekten af din aktivitet, og du skal ikke sætte flere aktiviteter i gang, end du kan administrere.

For at kunne vurdere, om du får nok ud af din kampagne, er det er vigtigt at gøre sig klart, hvad der skal til for, at kampagnen har den rette effekt. Det kan du kun, hvis du har et konkret og målbart succeskriterie.

Test din kampagne

Ved at du tester din kampagne, får du mulighed for at justere på budskaberne inden den endelige udsendelse, og derved opnår du den bedste effekt.

Effekten af din kampagne handler i sidste ende om salg.

Du kan måle effekten af din kampagne på bundlinien, dvs. hvor mange enheder har du solgt.

Vil du måle værdien af din kampagne og se, hvordan din målgruppe har taget imod din kampagne, så skal du lave en effektmåling.

Her måles effekten af din kampagne:

  • Kan målgruppen huske budskabet?
  • Har den relevans?
  • Hvad er holdningen til dig som afsender?
  • Har kunden responderet på kampagnen osv.?

Det er en god ide at opdatere din markedsføringsplan, f.eks. hver 3. måned.

Du kan lave din egen markedsføringsplan omkostningsfrit på Virk.

Kom godt i gang