SPØRGSMÅL OG SVAR

Find svar på de oftest stillede spørgsmål nedenfor. Får du ikke svar på dit spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os.

Min regning

Hvordan betaler jeg for mine forsikringer?

Alle forsikringer* bliver automatisk tilmeldt og betalt over Betalingsservice - på den måde bliver dine regninger betalt til tiden. Det koster 7,50 kroner pr. forsikring pr. år. Vi trækker ingen penge, før du modtager policen og forsikringen træder i kraft.

*Gælder ikke knallert (uden nummerplade). Her sker opkrævningen med girokort og koster 45 kroner.

Kan jeg betale med kreditkort?

Nej, du har ikke mulighed for at betale med kreditkort. Alle forsikringer* bliver derimod tilmeldt og betalt via BetalingsService.

*Undtagen Knallert (uden nummerplade). Opkrævning sker med girokort og koster 45 kroner.

​Beløbet på min opkrævning stemmer ikke?

Din forsikring er blevet ændret eller du har købt en ny forsikring. Vi har tilpasset ændringen og sendt en ny opkrævning.

  • Du er flyttet, og det kan have betydning for prisen på din forsikring
  • Du har købt et ny produkt, midt i en måned, derfor bliver beløbet "skævt" på den første opkrævning.

​Forsikringen er tilmeldt Betalingsservice, men jeg har fået et girokort?

​Hvis du har fået et girokort, så er tilmeldingen til Betalingsservice blevet annulleret enten af din bank eller af dig.

Du skal tilmelde den til Betalingsservice igen via din bank eller netbank og indbetale det tilsendte girokort. Du vil modtage den næste opkrævning via Betalingsservice.

Hvis girokortet ikke betales, vil evt. aftale om månedsbetaling blive annulleret og kan først oprettes igen næste gang forsikringen har hovedfald (en gang om året).​​​

Hvilke afgifter betaler jeg?

Når du køber forsikringer opkræver staten forskellige afgifter:

  • Statsafgift
  • Skadeforsikringsafgift
  • Stormflodsafgift
  • Miljøbidrag

De priser vi oplyser, er inklusiv alle afgifterne til staten. Dvs. stempelafgift, statsafgift, miljøbidrag og stormflod.

Hvorfor har jeg fået en rykker?

Hvis du ikke har betalt din forsikring til tiden, så sender vi dig en rykker.

Vi sender dig først en påmindelse og bliver forsikringen ikke betalt umiddelbart herefter, så pålægger vi næste påmindelse et rykkergebyr på 100 kroner.​​

​Jeg har opsagt min forsikring, men har fået en opkrævning?

​Hvis vi modtager opsigelsen efter den 18. i måneden, vil opkrævningen allerede være sendt til Betalingsservice.

Du har mulighed for at afvise din betaling ind til den 7. i måneden ved at kontakte din bank eller via din netbank.

Har du allerede betalt, så modtager du pengene igen via din Nemkonto, hvis din forsikring er opsagt.​​​

​​If skylder mig penge - hvordan får jeg mine penge tilbage?

​Hvis vi skal udbetale penge til dig, så modtager du dem via din Nemkonto​.​

​Jeg skal bruge debitorgruppenummer og PBS-nummer

​​​Debitorgruppenummer / Deb. gr. nr.: 00596
PBS-nummer​: 28703​​

Køb i webshoppen

Jeg ønsker hjælp til at fortsætte mit køb?

Du kan skrive til vores Internetsupport* på internet.salg@if.dk eller ringe til vores Internetsupport* på 70 12 12 53 man-torsdag kl. 8.30-20.00, fredag kl. 8.30-18.00
og lør-søndag kl. 10.00-16.00.

* Vores Internetsupport rådgiver om forsikringerne, forståelse af spørgsmål og udfyldelse af felterne i webshoppen, men har desværre ikke mulighed for at yde teknisk support ift. din computers opsætning og funktionalitet.

Gemmer I mit CPR-nummer og anden personfølsom data?​

Både nej og ja.

Når du indtaster dit CPR-nummer i webshoppen, bruger vi det kun til at se, hvorvidt du allerede har forsikringer hos os, og om du dermed er berettiget til forskellige rabatter.

Dit CPR-nummer og anden data du måtte oplyse i processen bliver ikke indsamlet eller gemt, så længe du blot beregner på dine forsikringer. Det er kun hvis du vælger at købe dine forsikringer, at vi gemmer dine oplysninger.

Hvor længe kan jeg fortryde mit køb?

Indtil 14 dage efter du har modtaget policen og forsikringsvilkårene eller fra den dag forsikringen træder i kraft.

Hvad med opsigelse af mine eksisterende forsikringer?

Vi opsiger dine tidligere forsikringer, når du har indtastet oplysninger om dit tidligere forsikringsselskab samt policenummer. Du kan vælge mellem to alternativer når du skal opsige din forsikring:

1. Hurtigst muligt

Hvis du ønsker at flytte din forsikring til If hurtigst muligt, kan vi opsige din nuværende forsikring med mindst en måneds varsel til den 1. i en måned.

Dit nuværende forsikringsselskab vil ofte opkræve et mindre gebyr for en opsigelse, der ligger før hovedforfaldsdatoen (fornyelsesdatoen).

Du vil få tilbagebetalt de penge, der er betalt fra den dato hvor forsikringen er opsagt, og til den dag hvor den er betalt til.

2. Til hovedforfald

En forsikring har altid en hovedforfaldsdato (fornyelsesdato), som er den dato, din forsikring i det andet forsikringsselskab gælder til. Denne dato kan du finde på din eksisterende police.

Vil du opsige din forsikring til denne dato, skal det ske med mindst 1 måneds varsel.
Du kan altid opsige din forsikring uden beregning med mindst 1 måneds varsel til hovedforfaldsdatoen.​

Månedsbetaling

Hvorfor er 1. bilopkrævning på månedsbetaling højere end aftalt?

​Bilforsikringen bliver først udstedt, når vi har modtaget besked fra SKAT, hvorefter vi laver din police færdig og tilmelder den Betalingsservice.

Dette betyder, at vi ved første betaling opkræver med tilbagevirkende kraft fra den dato, bilen er indregistreret hos os. Stempel og portogebyr trækkes også fra den første måned, så den første trækning vil altid være højere end de øvrige måneder.

Jeg har modtaget et girokort, selvom jeg er tilmeldt månedsbetaling?

Hvis vores månedlige opkrævning afvises af dig eller din bank, så sender vi i stedet et girokort.

Det er vigtigt for at opretholde aftalen om månedsbetaling, at du betaler girokortet med det samme du modtager det.

Hvis girokortet ikke betales, vil aftalen om månedsbetaling blive annulleret og kan først oprettes igen næste gang forsikringen forfalder.

Hvorfor modtager jeg et girokort på min samlevers forsikring?

Selvom dine forsikringer er tilmeldt både Betalingsservice og månedsbetaling, kan I risikere at få et girokort på din samlevers forsikringer.

Dette sker, hvis din samlever ikke står på bankkontoen - så afviser banken tilmeldingen til Betalingsservice. Du skal derfor selv tilmelde girokortet til Betalingsservice uden at betale den.

Derefter bedes I kontakte os, så vi kan få ændret forsikringen til månedsbetaling.​​​​

Hvordan tilmelder jeg mig månedsbetaling?

​Du kan bestille månedsbetaling under Selvbetjening her på if.dk eller kontakte vores Kundecenter.

Vi har brug for dit reg. nr. og kontonummer på den bankkonto, som forsikringerne skal betales fra.

Vær opmærksom på, at navnet på bankkontoindehaveren skal være det samme navn, som dét dine forsikringer er oprettet i. Er der flere navne på forsikringerne, skal samtlige navne også fremgå på bankkontoen.

Fuldmagt

Hvorfor må andre ikke kontakte If uden en fuldmagt?

​Som forsikringsselskab er vi pålagt en række juridiske krav, bl.a. at vi ikke må udtale os til andre end forsikringstager. Det sikrer, at ingen kan misbruge dit navn og CPR-nummer, hvis de henvender sig til os uden din accept. 

Udfyld fuldmagt

Hvad skal en fuldmagt indeholde?

​Fuldmagten skal indeholde:

  • Dit navn og CPR-nummer
  • Navn og CPR-nummer på den, som du giver fuldmagten til
  • Det, du giver fuldmagt til
  • Dato og om fuldmagten kun gælder en enkelt begivenhed eller om den også gælder ved fremadrettet kontakt.

Læs mere og udfyld fuldmagt her

Kræver andre forsikringsselskaber også en fuldmagt?

​Ja, alle forsikrings- og pensionsselskaber er underlagt de samme regler.

Opsigelse af forsikring

Hvorfor skal jeg opsige/ændre min forsikring skriftligt?

​Det er især for at sikre dig som forsikringstager, således at ændringer og opsigelse af forsikringer kan dokumenteres. Fx hvis du skal have penge tilbage, og så vi kan sikre dig mod misbrug af dit navn og CPR-nummer.

Ændr forsikring

Opsig forsikring

Hvad koster det at opsige mine forsikringer?

​Læs alt om vores opsigelsesregler og gebyrer.

Bilforsikring

Jeg har solgt min bil. Hvordan forholder jeg mig?

Normalt har den nye ejer 21 dage til at omregistrere bilen, og når dette er sket, får vi besked fra SKAT og lukker derefter din forsikring ned pr. den dato, den nye ejer har omregistreret bilen.

Har du penge til gode hos os, modtager du pengene via din NEM-konto.

Hvornår får jeg policen på min bilforsikring?

Omkring den 20. i måneden, lige inden din bilforsikring starter hos os, får vi besked fra SKAT og kan derefter lave en police til dig.

Starter din bilforsikring fx den 1. juli, modtager vi besked fra SKAT omkring den 20. juni, hvorefter vi laver policen og sender den til dig.

Skal jeg bruge forsikringsbevis til at omregistrere min bil?

Du behøver ikke længere et forsikringsbevis for at omregistrere din bil, du skal blot henvende dig direkte hos SKAT, en bilforhandler eller en synshal.

Hvorfor har jeg ikke If Autohjælp på min kaskoforsikring?

Har du købt din kaskobilforsikring hos os efter 25. oktober 2014, har du automatisk If Autohjælp, medmindre forsikringen er købt via bilbasen.dk, dba.dk, junoforsikring.dk eller guloggratis.dk.

Er din kaskoforsikring købt før den 25. oktober 2014, kan du tilkøbe If Autohjælp eller du kan udvide forsikring med Udvidet If Vejhjælp.

Læs mere om If Autohjælp eller tilkøb If Autohjælp eller Vejhjælp

Kan jeg flytte min optjente anciennitet til jer?

Selvfølgelig kan du bruge den bonus, du har optjent i et andet forsikringsselskab, hos os. Du skal blot oplyse hvilket forsikringsselskab du har optjent bonus i og hvad policenummer bilforsikringen har.

Hvis du i en periode på over 1 år ikke har haft bilforsikring, mister du 1 års bonus pr. år du ikke har haft bilforsikring.

Hvad hvis jeg har optjent anciennitet i udlandet?

Hvis du har optjent skadefri kørsel i udlandet bedes du kontakte vores Internet Support på telefon 70 12 12 53.

Kan jeg få fastpris på min bilforsikring?

​Ja, hvis du har en kaskoforsikring, kan du få fastpris, hvis du opfylder disse forudsætninger:

  • Du skal være fyldt 30 år
  • Du skal have været elitebilist i min. 3 år
  • Du skal have en If Aftale
  • Din bil skal have startspærre

Min forrude er beskadiget - hvad skal jeg gøre?

Hvis din forrude er beskadiget, og du har købt bilforsikringen direkte gennem os, skal du anmelde din skade direkte hos Dansk Bilglas eller ved at ringe på 70 11 55 55

Hvis du har købt din bilforsikring hos os gennem din bilforhandler, er det den pågældende bilforhandler, du skal kontakte. 

Læs mere om forrudeskader

Personforsikring

Hvorfor fremgår min samlevers ulykkesforsikring ikke af forsikringsoversigten?

​Dig og din samlever har hver jeres kundenummer hos os. Ulykkesforsikringen er ikke en fælles forsikring og derfor fremgår den ikke af din forsikringsoversigt. Du kan bestille en oversigt i din samlevers navn, hvor forsikringen vil fremgå. 

Bestil forsikringsoversigt

Hvorfor har jeg ikke fået policen på min personforsikring endnu?

​Vores Helbredsafdeling behandler din helbredserklæring og der er en generel efterbehandlingstid på personforsikringer. Du er selvfølgelig dækket på ulykkesdelen pr. den aftalte dato, også selvom du ikke har en police.

Når din sag er færdigbehandlet, sender vi din police.

Læs mere om behandling af helbredserklæring

Rejseforsikring

Hvem er omfattet af min rejseforsikring?

​Du og resten af husstanden er omfattet af rejseforsikringen.

Har du eller en anden i husstanden ugifte udeboende børn under 21 år, er de også omfattet af forsikringen, hvis de bor alene. Har du delebørn, er de også dækket, når de rejser sammen med dig.

Læs mere om vores rejseforsikring

Har du spørgsmål?

Vi er klar til at hjælpe dig.
Ring til os på 70 12 12 12, chat eller skriv til os​ - eller få os til at ringe til dig​.​​​​​​​​​

Et godt sted at være

Årets Forsikringsselskab 2016
I både 2014 og 2016 udnævnte Autobranchen Danmark If som ”Årets Forsikringsselskab”.

Billigste bilforsikring til 18-årige
Mikonomi erklærede i juli 2015, at If kan tilbyde den billigste kaskobilforsikring til 18-årige.​

Anmeld din skade online

  • Du kan anmelde døgnet rundt
  • Anmeld også selvom du ikke kender alle detaljerne endnu
  • Vi registrerer skaden med det samme
  • Vi kontakter dig direkte og følger op på detaljerne
Anmeld din skade her